Hoe kun je nu nog claimen onschuldige drankjes te verkopen als je inmiddels een massamerk in Europa bent geworden? Met die vraag ging ik afgelopen woensdag het gesprek in met Adam Balon, een van de oprichters van smoothies merk innocent drinks. Tijdens mijn studie 'Master of Brand Management' in 2009 had ik al een fictieve opdracht gemaakt en verhalen gehoord dat dit merk ooit begonnen is tijdens een muziekfestival in Londen op Parsons Green waar de mannen bij hun fruitstand twee prullenbakken hadden neergezet naast een bord: "Do you think we should give up our jobs and start our own company selling these all natural smoothies?" Aangezien er meer flesjes belanden in de bak met 'yes' hebben ze kort daarna besloten hun baan op te zeggen en voor zichzelf te starten met de productie en verkoop van onschuldige fruitdrankjes...
Voor wie het merk nog niet kent, innocent drinks (met een kleine 'i' en 'd' inderdaad) bestaat sinds 1999, is in Londen gevestigd en is inmiddels uitgegroeid tot een Europese speler op het gebied van geheel natuurlijke fuit (en groenten) drankjes. Hun verhaal is even bijzonder als uniek. De drie oprichters Richard, Jon en Adam geloven dat ze met de marketing en distributie van hun fruitdrankjes de wereld een beetje beter kunnen maken en doen daar dan ook alles aan. Op mijn vraag hoe je nog 'onschuldigheid' kunt claimen terwijl je een Europese speler bent die inmiddels ook bij de Albert Heijn hun producten en masse verkoopt had Adam een heel duidelijk en logisch antwoord. Als je klein bent, kun je nog niet zoveel eisen van je leveranciers op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen, maar hoe groter je wordt, hoe meer je gedaan kan krijgen om de wereld een beetje beter te maken. Je moet groot zijn om grote dingen te kunnen doen voor een betere planeet. De 'aureool' boven hun logo is dan ook verre van een schijnheilig designtrucje.
Er zijn inmiddels diverse duurzame initiatieven ondernomen. Een daarvan is dat hun fruittelers inmiddels netjes met het milieu omgaan en dat medewerkers van de telers werken volgens voorwaarden die door innocent zijn opgesteld. Een voorbeeld daarvan is dat medewerkers van telers elke dag minimaal een aantal uren in de schaduw moeten kunnen werken of rusten. Ze werken samen met de Rainforest Alliance en zijn er trots op dat hun bananen sinds 2010 RFA geaccrediteerd zijn.
Is het dan alleen maar hosanna bij innocent? Nou eigenlijk wel. Het verhaal dat iedereen bij hun de telefoon op moet nemen blijkt ook waar te zijn en zelfs bij hun op kantoor mag elke vreemde zo maar binnenlopen voor een rondleiding. Adam had vorig jaar nog een bezoeker die spontaan aanklopte. Hij gaf vervolgens een rondleiding op kantoor en vernam een week later via de krant dat de persoon in kwestie een bijzonder leuk spontaan bezoek had gehad bij innocent drinks. De persoon bleek een journalist van de Londen Times die proef op de som wilde nemen (hetgeen ik ook volgende week vrijdag ga doen als ik in Londen ben!).
Ik hoopte ergens een deuk te kunnen slaan in het zo onschuldige imago van innocent, maar als ik eerlijk ben, is het gewoon een waanzinnig leuk bedrijf dat startte met drie toegewijde ondernemers die vooral door 'te doen' een waanzinnig cool merk hebben gecreëerd. Ging alles dan zo 'smooth' in hun business? Nou nee hoor. Innovatie was bijvoorbeeld in eerste instantie helemaal geen strategische peiler voor de merkontwikkeling, maar na verloop van tijd zijn er toch ontwikkelingen geweest in smaak, formaat, verpakking en segmenten. De plastic liter flessen bleken een misser te zijn, doordat het natuurlijke karakter van de producten te snel tot derf leidde. De literflessen zijn daarom inmiddels vervangen door een Tetrapak verpakking die langere houdbaarheid van de inhoud mogelijk maken doordat er geen licht bijkomt en minder zuurstof in de verpakking zit.
Mogen we nog een sympathieke actie verwachten van hun dit jaar? Jazeker! In Nederland is er nu de 'Goedgemutste Breicampagne' in navolging van het Verenigd Koninkrijk die al sinds 2003 'The Big Knit' campagne voeren en inmiddels meer dan 800.000 pond heeft opgeleverd voor hun stichting. innocent nodigde in oktober en november alle Nederlanders uit 'mutsjes' te breien voor de doppen van de innocent flesjes. Twintig cent per verkocht gemutst product gaat naar het Nationaal Ouderen fonds kerstdiners dat ervoor zorgt dat ouderen in bejaardentehuizen niet met de kerst vereenzamen, maar een mooi kerstdiner krijgen. Er zijn in totaal tot nu toe bijna 90.000 mutsjes door Nederlanders gebreid!
En hoe zit het dan met die tien procent die ze ieder jaar aan hun stichting doneren? Uiteindelijk betaalt de consument toch de rekening niet waar? Nee, niet waar... Adam legde rustig uit dat dit nooit is doorberekend in de kostprijs, maar simpelweg tien procent is van de nettowinst die het bedrijf ieder jaar maakte. Overigens praten ze hier nooit over, omdat het er volgens hem ook niet toe doet, en terecht.
Mijn conclusie na een half uur praten met Adam is dat innocent drinks toch echt zo nederig en onschuldig is als het lijkt en claimt te zijn. Wat heerlijk dat er merken zijn die zo transparant zijn als hun gerecyclede petflesjes! Dus als je goed kan breien ga dan even naar hun Facebook pagina of (als je zoals ik niet het verschil weet tussen een naald en een breipen) check de voorbeeldfilmpjes op hun eigen YouTube channel en help de opa's en oma's van Nederland aan een mooie, warme en gezellige kerst - dat is uiteindelijk toch een mooier cadeau dan een nieuwe PlayStation voor je zoon of een LCD TV voor jezelf?! Zelf heb ik besloten rond de kerst een bezoekje te brengen aan het bejaardentehuis tegenover me met een grote pan boerenkool stamppot voor de liefhebber, want breien kan ik niet en wil ik ook niet leren, maar eten in elkaar breien (bereiden) kan ik prima! Misschien is dat ook wel wat innocent ons wil vertellen met deze actie: “Sta eens stil bij wat jij voor een ander kunt doen en doe het!” Lang leve de karma punten! - Level up!!!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!