Het Amerikaanse Janrain integreert social media oplossingen in sites. Een van de populaire diensten van het bureau is 'Janrain Engage' dat logins op websites geschikt maakt voor het kunnen inloggen met diverse sociale media accounts zoals Twitter, Facebook of LinkedIn. Het bureau maakt tevens elk kwartaal overzichten van onder andere het inloggedrag op sites gebruikmakend van sociale media. Duidelijk is dat het aandeel Facebook sterk toeneemt in 2012 en volgens de research van Janrain dit in het tweede kwartaal 48% van de totale getelde inlogs betrof. Sociaal inloggen? Dit kan zijn het benaderen van een online toepassing, website of beheersysteem waarbij je bijvoorbeeld jouw actieve Facebook-account gebruikt om in te loggen. Je logt dus verre van anoniem in. Q1 telde Janrain nog zo een 45% voorkeur voor het inloggen via Facebook. Opvallend in de resultaten is het grote aandeel van Google (Plus) van 30% en ook het lage aandeel van 'maar' 9% voor Twitter.
Inloggen via mobile
Ook op de mobiel is het inloggen via een social tool of netwerkaccount veel gebruikt. Facebook komt daar op 49% uit in het eerste kwartaal van 2012.Twitter laat daar een groter gebruik zien voor het inloggen van zo een 14%. Yahoo! is -in de VS- nog steeds goed voor 9% van de gemeten inlogs via een mobile.
Onderzoeksmethode
Het onderzoek van Janrain is niet geheel objectief. De cijfers komen uit een van de tools die Janrain zelf aanbiedt. Deze inlogtool wordt door zo een 365.000 gebruikers op websites gebruik om vervolgens met zo een 25+ sociale netwerken ergens op in te loggen: "Janrain Engage is a turnkey solution that empowers users to register or sign in on your site with an account from one of 25+ social networks and email providers, including Facebook, Google, Twitter and Yahoo!. Simplify registration, eliminate the need for users to remember passwords and access rich profile data from a user's social network account with permission."
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!