New Skool Media neemt weekblad Elsevier over

Het blad mag de komende vier jaar de naam Elsevier blijven dragen.

De uitgever heeft overeenstemming bereikt met Reed Business Nederland over de overname van de uitgeefactiviteiten van Weekblad Elsevier en BeleggersBelangen.

Voor New Skool Media past deze overname in haar streven een sterk consumentenportfolio op te bouwen rondom diverse mediumtypen. Met deze aankoop heeft New Skool Media nu 26 consumententitels, 250 werknemers en een gecombineerde omzet van €65 miljoen.

Cor Jan Willig, die New Skool Media samen met Rob Koghee in 2014 oprichtte: &;We zijn verheugd dat we een professionele club met weekblad Elsevier en BeleggersBelangen aan ons portfolio kunnen toevoegen. We zien veel mogelijkheden binnen de New Skool Media organisatie om innovatieve concepten te ontwikkelen voor het totale portfolio.&;

Onder de overname vallen de volgende uitgeefactiviteiten: Elsevier Weekblad, Elsevier Weekblad Online, Elsevier Juist, Elsevier Weekblad Stijl, Elsevier Weekblad Events, Elsevier Weekblad Specials, Elsevier Weekblad Boeken, BeleggersBelangen, BeleggersBelangen.nl, Beurs.nl, Grip op je vermogen, Voormorgen.nu en Lead Solutions.

Rob Koghee: &;Voor ons is het een droom om een van de meest prestigieuze tijdschriften van ons land in bezit te kunnen krijgen. We willen de komende jaren investeren in deze titel om het de prominente plek te laten behouden die het momenteel op de markt inneemt.&;

Naam Elsevier blijft minimaal vier jaar bestaan
Koghee zegt dat met Reed Business Nederland (eigendom van RELX) overeenstemming is bereikt over de naam Elsevier. &;Die mag minimaal de komende vier jaar blijven bestaan, met een uitloop van twee keer twee jaar.&; Afgelopen najaar dat eigenaar RELX de naam Elsevier liever zag verdwijnen. Dat lijkt nu dus de komende tijd geen issue meer. &;We gaan in de komende tijd kijken naar een eventuele rebranding&;, voegt Koghee er aan toe.

Naar verluidt financiert Rabobank de deal, waarbij RELX voor eenderde aandeelhouder blijft. Daarvoor zou de bv One Business worden neergezet. Na een aantal jaar zou New Skool Media dan ook de rest van de aandelen overnemen.

New Skool Media neemt het hele personeel van de titels mee. Dat gaat om ongeveer honderd mensen. Arendo Joustra blijft de hoofdredacteur. Men verhuist naar het pand aan de Spaklerweg, waar twee verdiepingen voor Elsevier en Beleggers Belangen vrij worden gemaakt.

Koghee zegt dat de overname &;de komende maanden&; in beslag zal nemen. Een precieze datum geeft hij nog niet. 

In een eerste reactie zegt Arendo Joustra dat de hoofdredactie van Elsevier positief is, omdat New Skool Media een uitgever is van consumententitels en dat past beter bij Elsevier dan de activiteiten van RELX. ‘Maar in dit stadium moeten eerst de Ondernemingsraad en de gekozen Redactieraad hun werk doen. Zij hebben het voortouw bij het onderzoek naar de strategische partner.&;

Andere potentiële kopers
Elsevier en Beleggers Belangen stonden sinds afgelopen voorjaar te koop, omdat de titels niet meer passen bij de business van RELX waarbij data voorop staan. Een van de andere geïnteresseerden was volgens bronnen Dasym, het investeringsvehikel van Frank Botman. Maar die haakte in later stadium af.

Meer over de verkoop .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie