Nederlanders besteden bijna evenveel tijd aan media als aan slaap. Dat is een opmerkelijke conclusie van het rapport ‘media:tijd’ dat het Sociaal en Cultureel Planbureau onlangs publiceerde. Het SCP deed onderzoek, in samenwerking met organisatie voor onderzoek naar mediabereik (zoals NOM, NLO en SKO), en concludeerde dat media een belangrijk deel innemen in de manier waarop wij onze tijd besteden.
2.947 Nederlanders van 13 jaar en ouder hielden in het najaar van 2013 gedurende een week een dagboek bij. Daarin noteerden ze minutieus hoe zij hun tijd besteedden. Van de dagelijkse 24 uur besteden zij 8 uur en 40 minuten aan media, bijna net zo lang als aan slapen (8 uur en 45 minuten).
Kijken, luisteren en lezen
In voorgaande onderzoeken naar mediagebruik in Nederland werd vooral gekeken naar specifieke kanalen zoals tv, radio en print. In dit onderzoek zijn vooral activiteiten onderzocht, namelijk: kijken, luisteren en lezen. Daarbij spelen mediadrager of wijze van distributie geen rol van betekenis. Dus ook online kijken of luisteren en het lezen van digitale tekst zijn in het onderzoek meegenomen.
Multitasken
Opvallend is dat de meeste tijd die Nederlanders aan media besteden, samen gebeurt met andere activiteiten. Wij multitasken voor 5 uur en 15 minuten. Een kwart van onze mediatijd wordt besteedt aan meer dan een media, bijvoorbeeld door tv kijken en social media te combineren of een tijdschrift en muziek te combineren.
Oud versus jong
Van alle mediaconsumptie is kijken de grote winnaar. Het grootste aandeel - circa 3 uur - bestaat uit kijktijd (circa 3 uur), gevolgd door luistertijd - 2 uur en 49 minuten - en communicatie - 1 uur en 6 minuten. Het rapport signaleert verschillen in leeftijdsgroepen. Ouderen besteden relatief meer tijd aan kijken, luisteren en ook lezen. Jongeren kiezen liever voor communicatie en gamen.
Magazines
Lezers lezen gemiddeld 1 uur op een dag in tijdschriften. In het weekend ligt de leestijd iets hoger, - 70 minuten (zie grafiek hierboven). Op donderdag, vrijdag en zondag wordt het meest gelezen en ook kent leestijd een piek in de middag en de avond. Van alle media in de activiteit 'lezen is papier nog steeds erg dominant volgens het onderzoek (zie grafiek hieronder.)
Rapport
Alle conclusies uit het rapport 'media:tijd' zijn beschikbaar via download op mediatijd.nl.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!