(…) Social networking sites such as Twitter and Facebook are increasingly targeting marketers' ad budgets as a main source of revenue as the sites boast hundreds of millions of users. The benefit for marketers is instant access to target groups of customers with specific messages, offers and discounts. (…)Twitter started a trial this year with 30 advertisers, including major movie studios, Nike Inc. and Best Buy Co. Ads are displayed next to the site's search results and by the most popular topics on the right side of the Web page.
"Advertising on social media is the way of future, and it's especially challenging now because consumers are getting so good at turning off ads they don't want to see," said Levy.*
Volgens mij is het zinvoller om je af te vragen wat maakt dat de consument (die je zelf tenslotte ook bent) steeds ingenieuzer wordt in het vermijden van ongewenste afleiding. Ach… heb ik het antwoord toch meteen al weggegeven… ONGEWENST. Knikkebollende e-dolls in de zijlijn van je hotmailaccount, een beeldindringer die je halve scherm ongenood inneemt en alleen met een muisklik (waar hebben ze het kruisje verstopt…) te verwijderen valt. Hou es op zeg!
respect
Niks mis met uitnodigen, flirten en verleiden. Ook niks mis met serieus nemen (met het accent op serieus) van klanten, respectvol met ze omgaan en grenzen respecteren. Hou eens op zeg… wat doe je zelf met een mug die maar om je hoofd blijft zoemen? Op een gegeven moment pak je de krant en sla je hem dood. Ja toch? Nou dan… En nou bedoel ik niet te zeggen dat je je advertentie dus maar op de meestgebruikte hitting spot van de krant moet plaatsen – want de focus van de krantenlezer ligt bij het bekijken daarvan dan toch vooral op het verkrijgen van een visuele bevestiging van de geslaagde eliminatie van die pestmug - ik bedoel: verzin wat beters dan te irriteren!
Als je geen aandacht weet te krijgen vanuit de “WHY” blijft het uiteindelijk toch gerommel in de marge, zo begrijp ik Simon Sinek als hij zegt: “people don’t buy what you do, they buy why you do it” ** om te verklaren waarom het ene product een hype en megaseller wordt en de aanbieder van het andere - kwalitatief net zo goede product of de misschien wel betere dienst – het nakijken heeft.
De tijd van spiegeltjes en kraaltjes, de wagensmeer als wonderzalf en doordramreclame is VOORBIJ! Het internet en de social media zijn pull en niet push. De marketingregels van de webbased economy zijn die van de groundswell: listening, talking, energizing, helping and embracing***.
dans
Irriteren en je voet tussen de deur duwen staan daar volgens mij niet bij. Het wereldwijde web is niet bedoeld om er mensen ìn te weven. Dames, heren marketeers en reclamebudgetverstrekkers mag ik u uitnodigen voor de DANS met de consument? Dat is de toekomst, daar zit het plezier. Dansen op het ritmegevoel van binnenuit. Why? WHY!
Sorry voor de hoofdletters en uitroeptekens in dit verhaal hoor, maar ben ik nou de enige die Louis (ben ik nou zo slim of…) van Gaal begrijpt?
Ook IRL (in het leven buiten het web?) zijn er nog bakens te verzetten heb ik gemerkt. Gisteren overkwam me in de supermarkt nog zo’n verkleutermoment. Of ik ook webbies wilde? Toen ik niet begrijpend enigszins verbaasd-geamuseerd reageerde bleek ik het gemoed van de caissière te verstoren alsof ik hààr omgekeerd niet op waarde wist te schatten. Die wil in elk geval met mij niet meer dansen. Toegegeven, ik kan me voorstellen dat als je die dag voor de 73e keer mag (?) vragen of iemand een webbie wil, dat dezelfde funeste uitwerking op je geest kan hebben als de gifstoffen die schilders OPS hebben bezorgd. ‘Welke webbie voel jij je vandaag?’ De Herman Brood-webbiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee. Duidelijk of ‘never be clever’?
Luister, vertel, enthousiasmeer, help, omarm….
en verwonder ons, bijzonder soms, niet zonder ons,
VERWONDER ONS
Klinkt haast als een van boven komend lied.
Dansbaar.
Muggenzifterij? Ja graag!
P.S.,
parels voor de zwijnen, roepend in de woestijn? Om te voorkomen dat je straks toch weer voor de kassa staat te wachten op de speciaal voor jou klaar liggende wubbels, tweppies, klunzels of glappies adviseer ik je van harte om deze tekst door te twetteren naar al je marketingvrienden en -vriendinnen. Tijd voor een recall campaign. Reverse logistics. The message is the medium. Actie!
_____________________________________________________________________
*) Twitter to open to more advertisers after test, Kristen Schweizer, Bloomberg News, September 25, 2010, SFGate.com
**) Simon Sinek in zijn TED lezing, zie o.m. in communicatieve fysiologie blog
***) in een Nederlandse vertaling en een toelichting ten behoeve van uw creatieven en marketingmanagement voorzie ik met alle plezier en graag. Voor serieuze verzoeken daartoe kunt u contact opnemen met de hoofdredactie van Molblog. Of u googelt gewoon even.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!