A-merken groeien weer sterker dan Private Label, is het tij gekeerd?

De top 100 A-merken groeiden in 2015 gezamenlijk met 1,3 procent, terwijl private label maar met 0,3 procent groeit.

Is het tij voor A-merken gekeerd? &;Ja&;, zegt IRI Nederland, de aanbieder van marktinformatie op het gebied van FMCG en Retail. Uit de jaarlijkse Merken Top 100 van IRI, die vandaag wordt gepubliceerd in Foodmagazine, blijkt dat de top 100 A-merken met 1,3% groeit. Voor het eerst sinds jaren, groeit het A-merk daarmee sterker dan private label dat (overall) een groei van 0,3 procent laat zien. Sinds de start van de crisis in 2008 staat de groei van de top 100 A-merken onder druk, met een dieptepunt in 2013 waar er zelfs sprake was van een daling. Consumenten kozen steeds vaker voor Private Label.

Kwart omzet van top 100
Het aandeel van de Top 100 A-merken in de totale supermarktomzet wordt door IRI becijferd op 23,2 procent, bijna een kwart van de totale supermarktomzet dus. IRI: &;Een belangrijke drijver achter de terugkerende groei van de A-merken is herstel van de innovatiekracht. Dat is bijvoorbeeld terug te zien bij de merken Andrélon, Zonnatura, Lucky Strike, en Quaker die hun sterke groei vooral danken aan succesvolle nieuwe producten die het afgelopen jaar in de schappen verschenen zijn.&;

IRI stelt wel vast dat het spel om de verleiding van de consument steeds uitdagender wordt voor A-merken. &;De shopper is de laatste jaren namelijk gewend geraakt aan koopjes, is steeds beter geïnformeerd en de markt raakt steeds verder gefragmenteerd. Om succesvol te blijven in deze sterk veranderende markt is een aangepaste prijs, promotie en communicatiestrategie per kanaal en shoppergroep een must.&;

Top 10 A-merken (omzet en ranking 2014)
1. Marlboro 422,2 miljoen euro (1)
2. Campina, 357,4 miljoen euro (2)
3. Douwe Egberts, 305,9 miljoen euro (3)
4. Coca-Cola, 276,9 miljoen euro (4)
5. Heineken, 237,4 miljoen euro (5)
6. Unox, 203 miljoen euro (6)
7. Camel, 193,9 miljoen euro (8)
8. Dr. Oetker, 185,2 miljoen euro (7)
9. Amstel, 169,9 miljoen euro (9)
10. Pall Mall, 162 miljoen euro (11)

 

Heineken? Veel promoties
Evenals vorig jaar is Marlboro het grootste merk in Nederland. Marlboro heeft haar koppositie  verder verstevigd, door zelf groei te laten zien, terwijl achtervolger Campina te kampen heeft met een dalende zuivelmarkt. Op nummer 3 staat Douwe Egberts, dat in gemalen koffie en pads nog wel een groei laat zien, maar in cups terrein verliest aan private label. Coca-Cola is evenals vorig jaar, terug te vinden op plek vier, maar staat wat onder druk, doordat de consumptie van cola afneemt ten gunste van alternatieven als water, maar ook alcoholvrije bieren, zoals Radler. Het verschil met de nr. 5 Heineken, die door veel promotie in staat is haar volumes vast te houden, wordt kleiner.

Hoogste nieuwe binnenkomer: Purina
De hoogste nieuwe binnenkomer in de Merken Top 100 dit jaar is het merk Purina binnen dierenvoeding. Deze komt nieuw binnen, op nummer 31. Naast het merk Purina One, vallen onder de ‘Purina-paraplu’ ook de merken Bonzo, Felix, Friskies en Beneful. Voorheen werden deze merken als aparte merken gemeten, maar aangezien fabrikant Nestlé sinds dit jaar consequent kiest voor Purina als overkoepelende afzender, komt dit merk dit jaar met stip binnen in de top 100.

Bananen
Andere nieuwe binnenkomers zijn Dole (nr. 94), die meelift op het succes van Jumbo met haar bananen, Andrélon (nr. 97) die sterk groeit met haar Oil&Care lijn, Kanis & Gunnink (nr. 98) en Zonnatura (nr. 99). Zonnatura is actief in de groeiende markt van bewuste voeding en weet vooral door een continue stroom aan innovaties een dusdanig sterke groei te realiseren, dat ze voor het eerst sinds jaren weer in de top 100 merken zijn verschenen.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie