Meer koopjes, minder vaak uit eten

Consumenten letten vaker op aanbiedingen, ook als ze daarvoor meer supermarkten moeten bezoeken. Bovendien gaat meer dan de helft minder vaak uit eten.Dat blijkt uit het jaarlijkse consumentenonderzoek van Deloitte Retail.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Naarmate de crisis langer duurt, neemt een toenemend aantal consumenten maatregelen om de bestedingen aan voeding te beperken. De folder wordt in het oriëntatieproces steeds belangrijker. Inmiddels gebruikt 71% van de consumenten de folder als oriëntatiemiddel, terwijl dit vorig jaar nog 66% bedroeg. Ook gaat 55% van de consumenten minder vaak uit eten. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Deloitte naar consumententrends in de supermarktbranche.

Weekfolder
Net als vorig jaar hebben de respondenten ook dit jaar maatregelen genomen door de economische crisis. Zo bezoekt 28% verschillende supermarkten vanwege aanbiedingen, terwijl dit in 2012 nog 21% bedroeg. Paul Op Heij, partner bij branchegroep Retail van Deloitte : 'Door de aanhoudende economische crisis zijn consumenten kritischer en zich meer bewust van de verschillende mogelijkheden die supermarkten ten opzichte van elkaar bieden. De oriëntatie voorafgaand aan het boodschappen doen neemt toe van 78% in 2012 naar 82% in 2013. De weekfolder is hierbij een overzichtelijk en gemakkelijk middel om de verschillende supermarkten met elkaar te vergelijken en wordt tijdens het oriëntatieproces dan ook steeds vaker ingezet.'

Bezoek primaire supermarkt neemt af
Het jaarlijkse consumentenonderzoek brengt ook het populariteitsverschil tussen de primaire, secundaire en tertiaire supermarkten in kaart. Ten opzichte van vorig jaar wordt de primaire supermarkt, dit is de supermarkt waar de consument het grootste deel van de boodschappen doet, twee procent minder vaak bezocht. Tegelijkertijd nam ook de gemiddelde besteding in de primaire supermarkt af met 3,4% tot 62,77 euro.

Kwaliteit
De secundaire supermarkt wordt juist 7,6% vaker bezocht. Dit geldt ook voor de discounters. De frequentie van het bezoek aan de tertiaire supermarkt blijft ten opzichte van vorig jaar gelijk. De binding met de primaire supermarkt wordt vooral bepaald door de goede prijs-kwaliteit verhouding, de korte afstand tot de winkel en het feit dat de consument weet waar alle producten liggen. Het belang dat gehecht wordt aan verschillende aspecten van het assortiment blijft onveranderd hoog. Vooral een goede kwaliteit van groente en fruit en de beschikbaarheid van de producten zijn aspecten die voor de consument zeer belangrijk zijn.

Over het 'Consumentenonderzoek 2013
Het 'Consumentenonderzoek 2013' is onderdeel van het rapport 'Bedrijfsvergelijking 2013 Levensmiddelendetailhandel'. Het onderzoek (te downloaden) is gehouden onder meer dan 2450 consumenten en brengt de beweegredenen van de consumenten ten opzichte van de winkelkeuze en het koopgedrag in kaart.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie