“Maximumaandeel commerciële zenders

Net als in de dagbladsector zou ook voor commerciële tv-zenders een maximummarktaandeel van 35 procent moeten gelden om mediaconcentratie te beperken.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat schrijft het Commissariaat voor de Media in een rapport dat gisteren werd aangeboden aan staatssecretaris Van der Laan van Media. De mediawaakhond reageert met zijn rapport op een plan van het kabinet om mediaconcentratie wettelijk aan banden te leggen. Het kabinet wil dat alleen doen bij de dagbladsector, maar het commissariaat wil een soortgelijke regeling voor tv-zenders.

Een maximumpercentage voor radio vindt het commissariaat niet nodig, omdat met het uitgeven van maximaal twee landelijke FM-frequenties per radiobedrijf het ontstaan van een te dominante positie minder groot is. Een maximum voor de publieke omroep is evenmin nodig omdat er wettelijke voorschriften bestaan die de pluriformiteit bij deze zenders waarborgen.

Het commissariaat adviseert verder de regels voor 'cross-ownership' te verruimen, zodat het bijvoorbeeld een dagbladuitgever is toegestaan een radio- of tv-zender te beginnen. Het marktaandeel in die sector mag niet boven de 15 procent uitkomen.

Het CvdM is ook van mening dat er maatregelen moeten komen om te voorkomen dat een eigenaar van een mediabedrijf een politiek-bestuurlijke functie kan bekleden.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie