Masterstudenten Digital Design nemen een kijkje in de toekomst van voice

Ontwerper Jouke Zult volgt het nieuwe masterprogramma Digital Design en blogt over zijn ervaringen.

In mijn vorige blog schreef ik over de digitale natuurervaring die we ontwierpen voor het WNF. Dit tweede semester werken we voor VodafoneZiggo aan een ontwerp voor de toepassing van stemapparaten in 2025.

Waarom is voice belangrijk?
Stembesturing is hard op weg een centrale plek te veroveren in de manier waarop we omgaan met technologie. Bedrijven als Amazon, Apple en Google investeren hierin en mede daardoor vliegen de stembesturingssystemen ons om de oren. Systemen die niet alleen begrijpen wat we bedoelen, maar ook nog eens een perfect gepersonaliseerde ervaring kunnen bieden dankzij de kracht van algoritmen en big data. Jan van Boesschoten van VodafoneZiggo: 'Moet het systeem 's ochtends juist een vrolijk muziekje opzetten als het merkt dat de gebruiker een ochtendhumeur heeft? Of kan het zich beter even stil houden?'

Opdracht: toekomst kijken
De kerndiensten van VodafoneZiggo (telecommunicatie en home entertainment) bepalen het speelveld van de briefing. Aan mijn team de taak een beeld te schetsen van hoe deze toekomst eruit zou kunnen zien. Welke rol kan stembesturing spelen bij de mediaconsumptie in een gezin?

En vooral: hoe kan het systeem het dagelijkse leven van gebruikers verbeteren? Hoe verhoudt het zich tot een eventueel scherm?

Voor ANWB ontwierp een studententeam ook een "multimodale interface". Spraakassistent Iris helpt je op weg, toont routes, of stuurt de wegenwacht naar je locatie. (Door: Anandita Punj, Lena Heinrich, Sander Boer, Vincent de Bel.)

Co-creatie
Technisch gezien lijkt de perfecte thuisassistent een kwestie van tijd. Maar zit de gebruiker wel op slimme assistenten te wachten? En in welke scenarios komt spraakbesturing het beste tot haar recht?

We begonnen niet alleen met onderzoek naar de behoeften van gebruikers, maar laten we ons bovendien inspireren door science fiction, trends in technologie en de laatste ontwikkelingen in het gezinsleven.

Juist omdat ik als creatief snel geneigd ben op mijn intuitie te varen, is het boeiend om te zien hoeveel wijzer je wordt van daadwerkelijk contact met je eindgebruiker. Enquêtes voorzien ons van de nodige kwantitatieve inzichten, en we zoeken de verdieping op in interviews. En daarnaast hebben we co-creatiesessies met gezinnen en het merk VodafoneZiggo.

Attentionware is een experimentele, interactieve installatie die de autonomie van smart devices ter discussie stelt. Het apparaat 'praat' tegen voorbijganger en probeert zo de aandacht te trekken. Ieder smart device heeft een eigen stem en persoonlijkheid. Ze worden zelfs jaloers als je andere modules aanraakt. Door: Chantal Ramzy, Genevieve Korte, Pinar Kesenci, Monica Vogels, Konstantinos Partheniadis, Jouke Zult.

Dit project voor VodafoneZiggo is er een uit tal van opdrachten bij de Master die raken aan de veranderende relatie tussen mens en technologie. Hoe kom je als ontwerper tot de juiste balans in de keuzes je maakt? Welke normen en waarden gaan impliciet schuil in de vormgeving van je product? 

Talk to me
Een creatieve dialoog die voor alles begint met goed te luisteren naar de stem van de gebruiker. Dus: wat voor use case zie jij weggelegd voor digitale assistenten in de toekomst? 

Team VodafoneZiggo: Matthew Jongbloet, Vera van Horik, Carmen Scherbaum, Jouke Zult

Als een van 24 designers maakt Jouke Zult deel uit van het eerste jaar van het nieuwe masterprogramma Digital Design aan de Hogeschool van Amsterdam. Als inside reporter blogt hij maandelijks over zijn ervaringen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie