Wat hebben de Chinezen met een obscure katholieke martelaar? Geen idee, maar Valentijnsdag is een doorslaande hit hier in China. Bloemisten kunnen de boeketten niet aanslepen, taartenbakkers draaien overuren. Shanghaise website 51.com moest een speciale webpagina openen voor dames op zoek naar een eendagsvriend, om de vraag naar online advertenties bij te kunnen benen.
De grootste bonus is voor fotografen. Studios zijn al dagenlang volgeboekt voor Valentijnssessies, vaak op locatie op de plek van de eerste ontmoeting, of met gehuurde props die symbolisch zijn voor de relatie.
Maar de Hot Tip voor dit jaar zijn naaktfoto's. Manager Zhou Yanlin van Qingniao, een grote fotostudio in Beijing, claimt dat ongeveer 30% van de klanten hiervoor kiest.
Klinkt allemaal overtrokken maar feit blijft dat Chinezen vereeuwiging van alles wat met relaties te maken heeft, ongelooflijk serieus nemen. Huwelijksparen in vol ornaat trekken doorgaans weken voor de huwelijksdatum vergezeld van een fotograaf door de stad, op jacht naar locaties voor de bruidsfoto's. Ik spreek uit eigen ervaring want ik woon op zo'n locatie en moet me als ik de deur uit kom, regelmatig een weg door zo'n sessie heen banen.
Het merkwaardigste aan dit alles is dat China al een eigen Valentijnsdag heeft: Qi Qiao Jie, de Zevende Avond gedenkt de eeuwenoude mythe van de zevende dochter van de Hemelse Keizer, die verliefd werd op een koeienherder. Het Dochterfestival, zoals het ook wel wordt genoemd, valt dit jaar op 31 juli.
Na Kerstmis is Valentijnsdag de tweede Westerse feestdag die in China enthousiast (en commercieel) wordt opgepakt. Kennelijk zijn de honderden miljoenen nieuwe consumenten in het Oosten nog steeds warm te krijgen voor Westerse marketingconcepten.
Da's een aardige opsteker voor marketers die de stap naar deze miljardenmarket wagen, of overwegen dat te doen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!