Premium

Marketeer: ‘Media-analyse superbelangrijk, maar ik gebruik het niet’

Aanbieder van media-analyse, nieuwsdienst ANP, komt met onderzoek waaruit blijkt slechts een vijfde van de marketeers aan kwalitatieve analyse doet.

Onderzoek dat in opdracht van het ANP is uitgevoerd door Kantar TNS concludeert dat ruim 75 procent van de Nederlandse marketeers en directeuren ziet dat analyse en duiding van media-aandacht als een bepalende ontwikkeling voor hun business in de komende jaren. Toch maakt 80 procent binnen de eigen organisatie geen gebruik van media-analyse om berichtgeving te duiden.

Het is niet toevallig dat juist het ANP komt met het onderzoek, want de nieuwsdienst zoekt alternatieve inkomstenbronnen op het gebied van kwalitatief onderzoek. ANP: ‘We hebben veel kennis in huis als het gaat om mediamonitoring en –analyse. Als kennispartner helpt het ANP bedrijven en organisaties graag bij kwalitatieve analyses.’

Waaróm slechts 20 procent van de marketeers tijd en geld besteed aan kwalitatieve media-monitoring, terwijl kwantitatieve analyses (bereik en dergelijke) wél tot de vaste toolset van de marketeer behoort, dat weet het ANP niet te duiden. Edwin de Groot, manager marketing & producties bij het ANP: ‘Dat hebben we niet onderzocht. Wellicht dat we daar nog een vervolgonderzoek op loslaten.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie