(foto Mariëlle: Fotostudio Gerry Hurkmans)
Als Mariëlle Krouwel gelijk heeft, gaat er een hoop veranderen op het gebied van marketing en communicatie in 2017. Tijdens Koffiedik Kijken geeft zij haar voorspellingen voor komend jaar.
Slogan is het nieuwe logo
‘Ik zie dat slogans steeds belangrijker worden’, vertelt ze. Als voorbeeld noemt ze ‘Niet omdat het moet’ van Tele2 en ‘Everybody Appie’ van Albert Heijn. ‘Spreuken zijn steeds belangrijker voor de bekendheid en positionering van merken. Maar alleen als ze ook echt relevant zijn voor het merk, consistent zijn en direct duidelijk. En dat is nog niet altijd het geval.’
Ze ziet het ook terug in heel beeldende media, zoals posts op Instagram (niet alleen plaatjes, maar meer spreuken) of zelfs in mode. Volgens Krouwel zijn copywriters ‘de helden van 2017’. ‘Merken zien het belang van goede copy’, zegt ze. ‘Dat betekent volop werk en een hoger salaris voor slimme tekstschrijvers.’
Influencerbubbel bartst
Goed nieuws dus voor de copywriter, maar voor influencers ziet ze een minder rooskleurige toekomst. ‘Consumenten krijgen door dat beroemdheden op sociale media betaald worden om producten aan te prijzen’, zegt ze. ‘Tegelijkertijd weten jonge influencers niet goed hoe ze met marketing moeten omgaan. Ik verwacht komend jaar één of twee relletjes rondom influencers.’
Ze laat bovenstaande foto zien als voorbeeld: 'Deze influencer post wat hem gevraagd wordt, maar vergeet om de tekst van zijn opdrachtgever weg te halen!'
‘Instant satisfaction’ als nieuwe norm
De derde voorspelling gaat over online winkelen. Volgens Krouwel verwachten consumenten meer flexibiliteit bij de bezorging van pakketjes. ‘Het aantal bedrijven dat pakketjes nog dezelfde dag bezorgt, neemt toe’, vertelt ze. ‘Ook krijg je meer keuze wat betreft de plek waar je je pakket ontvangt. Bijvoorbeeld op je werk of op het station in plaats van thuis bij de buren omdat je er op dat tijdstip net niet was. Ik voorspel een verdubbeling van de ecommercebedrijven die waar en wanneer je wilt bezorgen. Instant Gratification en conrolled delivery zijn de nieuwe norm.’
Dat heeft gevolgen voor de infrastructuur. ‘Daarom denk ik ook dat in 2017 ook de eerste drone in Nederland een pakketje aflevert.’
Vertrouwen wordt het nieuwe ruilmiddel
De vierde voorspelling ligt dichtbij huis voor de SNS-medewerker. Zij voorspelt namelijk dat consumenten in 2017 meer bewust bezig zijn met hun privacy en data, vooral als het gaat om bankgegevens. ‘Data is niet langer het nieuwe ruilmiddel, vertrouwen wel. Consumenten willen weten wat er met hun gegevens gebeurt’, vertelt ze. ‘Lukraak data afgeven in ruil voor dienstverlening, dat gaan ze minder snel doen. Als merk moet je dus zo transparant mogelijk zijn.’
Maatschappelijke relevantie als nieuwe reclametaal
Tot slot voorspelt Krouwel dat we meer maatschappelijke boodschappen gaan zien in reclame. Dit jaar werden de kerstvideo’s van John Lewis, Edeka, Lidl en Amazon wereldwijd miljoenen keren bekeken. ‘Die reclames hebben één ding gemeen: het gaat niet om verkopen, maar om een sociale boodschap’, vertelt ze. ‘Dit jaar kwamen deze campagnes vooral uit het Verenigd Koninkrijk, maar ook uit Amerika, Duitsland en Polen. Nederland schittert door afwezigheid.’
Dit zijn de meest gedeelde kerstreclames van 2016.
‘De Jumbo-reclame vond ik goed, tot het einde’, voegt ze toe. ‘Dan prijzen ze toch weer de producten aan. Ik begrijp hoe moeilijk het is om een John Lewis-achtige spot intern te verkopen, maar zo’n maatschappelijke boodschap maakt je merk wel echt sympathieker en aantrekkelijker en dus relevant.’
Haar laatste voorspelling is dan ook dat in 2017 een Nederlands merk gaat scoren met zo’n ontroerende kerstvideo.
Lees ook de andere voorspellingen voor 2017: