Mandemakers toont prachtig staaltje woordvoering en crisismanagement

Woordvoerderschap van 'keukenprins' over vloggerscrisis is lesmateriaal

Deze week werd weer eens duidelijk welke impact vloggers kunnen hebben. Twee vloggers, Thijs Meeuwsen en Joep ten Hove ook wel bekend als de Bucket Boys, stortten een vrachtlading paardenmest op de stoep van het hoofdkantoor van De Mandemakers Groep in Waalwijk. Onder deze groep valt een reeks van woon- en keukenformules, zoals Brugman, de Keukenconcurrent, Woonexpress, Morres Wonen, Sanders Meubelstad, en Piet Klerkx.

Koekje van eigen deeg

Aanleiding van deze acties te zien in hun filmpje op Youtube was de annuleringsclausule die de Keukenconcurrent hanteert bij de aankoop van een keuken: bij annulering moet de koper 30 procent van de aankoopsom betalen, ook al is de keuken nog niet in productie.

Om Mandemakers een koekje van eigen deeg te geven werd aan een receptioniste gevraagd een ontvangstbewijs te ondertekenen van het bedrijf ‘De grote boodschap’.

In werkelijkheid betreft het de aankooporder voor een grote hoeveelheid paardenmest. En tsja, bij annulering zit je toch nog aan 30% van je bestelling vast. Die bestelling wordt vervolgens door de Bucket Boys voor de deur van het concern gestort.

(Tekst gaat onder video verder)

Het wordt nog erger

En of het nog niet genoeg is, is er een andere vlogger, Christien Wynia, die ook voor Libelle TV vlogt, met eveneens een vlogje over Mandemakers Keukens. Christien had een keuken aangeschaft met de belofte van korting, maar kreeg de korting uiteindelijk niet.

En tsja, toen waren er natuurlijk wel die annuleringskosten. Toen ze verhaal ging halen bij Mandemakers in Woerden werd ze door twee man het filiaal uitgezet. Toen ze buiten daarover een vlogje opnam werd ze door een filiaalmedewerker aangevallen en achtervolgd. En dat alles is natuurlijk vastgelegd op beeld.

(Tekst gaat onder video verder)

Landelijke aandacht

De redactie van Jinek kreeg lucht van deze zaak, en nodigde de vloggers en de directeur van de Mandemakers Groep uit. Je zou een slachtpartij verwachten, maar het tegendeel gebeurde. Nadat woensdag in de uitzending (zie onder) is begonnen met de beide filmpjes van de vloggers wordt directeur Robbert Coppens van De Mandemakers Groep om een reactie gevraagd. ‘Dit komt als een mokerslag aan, dit had natuurlijk nooit mogen gebeuren.’

Het bedrijf wordt platgebeld door boze klanten en dat gaat ze bij Mandemakers niet in de koude kleren zitten. Want het is een familiebedrijf, veertig jaar geleden door de oude heer Mandemakers opgericht.

Vloggers smelten

Met zijn rustige en open uitleg, overlopend van begrip en schuldbesef weet Coppens de sympathie van Eva Jinek en het publiek te winnen. En weer herhaalt hij: oprechte excuses voor wat is er gebeurd. De vloggers beginnen te smelten.

Coppens gaat door: ‘We hebben er ook van geleerd!’ En Coppens kondigt aan dat de regeling wordt aangepast: de 30%-clausule wordt geschrapt.

Als de Bucket Boys vervolgens nog de harde verkooptechnieken in de showroom adresseren, weet Keukenprins Coppens met een ongekende charme ook dat een plek te geven: ‘Dat klopt want we zijn verkopers en we doen alles, echt alles om die prachtige keukens te verkopen: van het aanbieden lunches en koffie tot van roomsoesjes aan toe.’

Lesmateriaal

Ten slotte kondigt Coppens aan dat meneer Mandemakers junior komend weekeinde bij Christien Wynia langs komt om alles goed te regelen.

Een prachtig staaltje woordvoerderschap en crisismanagement, hier kunnen veel vakgenoten nog van leren!

En oh ja, de agressieve medewerker is tijdelijk even op non-actief gezet, maar daar komen ze bij Mandemakers ook wel tot een oplossing.

(klik op de foto voor het fragment uit Jinek)

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie