De gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude en gemeente Haarlemmermeer gaan fuseren. Vanaf 1 januari 2019 gaan zij samen verder onder de nieuwe oude naam Gemeente Haarlemmermeer. Daar hoort natuurlijk ook een nieuw logo bij! En omdat de nieuwe gemeente haar burgers serieus neemt - leve de democratie - mag de burger meestemmen. Er zijn alvast drie conceptontwerpen gemaakt voor de nieuwe huisstijl. Geen idee wie de ontwerper is, want dat vertelt het verhaal niet (waarom eigenlijk niet?*), maar die ontwerper heeft zijn best gedaan. De afgelopen tijd zijn nogal wat logo’s geïntroduceerd die ik ronduit saai vond. Nou, saai is hier niet aan de hand. Integendeel.
Maar waar zijn ze in vredesnaam mee bezig in Hoofddorp? Een huisstijl is een strategisch instrument in de communicatie tussen een organisatie en haar stakeholders. De keuzes daarover maak je als organisatie en laat je niet over aan één groep belanghebbenden.
Visie?
In de afweging over welke huisstijl passend is neem je álle stakeholders mee. Een gemeente is belangrijk voor haar ingezetenen, natuurlijk, maar net zo belangrijk zijn haar relaties met bedrijven, instellingen en andere overheden. Wat is de visie van de gemeente op al die relaties en wat betekent dat voor de visuele identiteit?
Een huisstijl voor een gemeente is een serieuze zaak. Misschien nog wel meer dan voor anderssoortige organisaties. Het is niet een en al vrolijkheid. De gemeente heeft een belangrijke rol in serieuze en complexe (politieke) afwegingen en een centrale rol bij calamiteiten. Schiphol ligt in gemeente Haarlemmermeer. De gemeente ligt tussen Amsterdam, Haarlem en Leiden. Welke plek neem je als gemeente in dat spectrum in, en wat vraagt dat van de manier waarop je communiceert en de vorm waarin je dat doet?
Autobelettering
Maar er zijn ook praktische keuzes te maken en beslissingen te nemen. Autobelettering, drukwerk, templates, systemen, digitale applicaties als websites en apps… Wat vraagt dat alles van je huisstijl? Hoe zorg je ervoor dat je de kosten beheersbaar houdt? En hoe borg je dat de huisstijl voor nu en in de toekomst consistent kan worden toegepast?
Nee, de keuze voor een huisstijl laat je niet aan burgers over. Je ontwikkelt een huisstijl die rekening houdt met bovenstaande en meer. En die presenteer je vervolgens aan het publiek. Daar komt commentaar op, maar dat ebt weer weg. En dan beschik je over een huisstijl waar stakeholders aan wennen, die ze op een gegeven moment kennen en die past bij de bedrijfsvoering van de gemeentelijke organisatie.
Ontwerpproces
Als je dan tóch burgers wilt betrekken, vraag hen dan om hun visie op de nieuwe gemeente. Wat kenmerkt die? Wat maakt de combinatie van gemeenten bijzonder? Hoe onderscheidt de nieuwe gemeente zich van omliggende gemeenten? Wat is haar belangrijkste taak in dat specifieke gebied? Etc. En gebruik al die antwoorden als input voor het ontwerpproces.
Een huisstijl is, als het goed is, een visualisatie van de identiteit. Het is dus belangrijk om goed te kijken naar wat zo’n fusiegemeente kenmerkt, eigen maakt, onderscheidt. Dat wil je tot uiting brengen. En als het even kan niet alleen visueel, maar ook in communicatie en gedrag.
Geen keuzes durven maken
Als ik naar de drie ontwerpvoorstellen kijk, dan zie ik een gemeente die geen keuzes durft te maken, die zichzelf niet al te serieus neemt en die op het gebied van huisstijl geen idee heeft waar zij mee bezig is. Een gemeente ook die licht schizofreen is, want anders zouden de drie voorstellen qua uitstraling wel dichter bij elkaar liggen.
Maar goed, we mogen stemmen, dus laten we dat vooral doen met z’n allen. Dat kan hier. Ik stel voor dat we met z’n allen concept C kiezen, dat zal ze leren!
------
* Ondertussen is duidelijk dat de huisstijl door verschillende bureaus is ontworpen in een aanbestedingsprocedure. Op Facebook is dit bericht te lezen van een medewerker van de gemeente:
'...de bureauselectie is geheel gedaan volgens de geldende aanbestedingsregels. De namen van de deelnemende bureaus worden bewust niet bekend gemaakt. In dit pitchproces mag het de stemming niet beïnvloeden. Ook mogen de bureaus geen ‘reclame’ maken voor hun eigen ontwerp. Alleen van het winnende ontwerpbureau zal de naam eind maart bekend worden gemaakt.'
Een pitchproces dus... Dat vraagt om verder onderzoek... Wordt vervolgd!
Zie ook: 'We gaan samen verder in een nieuwe jas'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!