Naast de registeraccountant, de erkend elektricien, de advocaat van de Orde en de Register Marketeer zal ook de beroepsgroep Communicatie zijn eigen registerprofessionals gaan krijgen. Volgend jaar al kunnen de eerste gelukkigen zich na een uitgebreide assessment registercommunicatieadviseur (rca) of registercommunicatiemanager (rcm) noemen. Logeion is enthousiast: het maakt kwaliteit zichtbaar. Kritiek is er ook. Er wordt een kostbaar circus opgetuigd, terwijl erkenning niets zegt. Bovendien sluit het de beroepsgroep af van talent uit andere sectoren.
Aan de erkenning gaat een grondige keuring vooraf. De professional moet aantonen op strategisch niveau te werken, de juiste opleiding hebben gevolgd, voldoende ervaring hebben en de vakkennis aantoonbaar op peil houden. Netjes gedrag wordt ook verwacht, loyaliteit aan de ethische normen en een op te stellen gedragscode. Trienke Damstra van de Professionaliserings- en Ontwikkelingsraad van Logeion: ‘Iedereen kan zich in Nederland communicatieprofessional noemen, zich die titel toe-eigenen. Maar het zegt niets en schept verwarring. Een hooggekwalificeerde, vakbekwame communicatieprofessional wil herkenbaar zijn en dat kan via de registercommunicatieprofessional. Dat schept ook naar opdrachtgevers helderheid. Die weet dat die kwaliteit in huis haalt.’
Jan van Ingen, directeur van Publicis Van Sluis Consultants, ziet er niets in. Hij vindt het een fictie dat een registerschap een waarborg is voor kwaliteit. ‘Je kunt stellen dat opdrachtgevers zekerheid zoeken, risico’s willen beperken, en daarom zouden kiezen voor iemand die geregistreerd is. Ik geloof er niets van dat het zo werkt. Opdrachtgevers kijken toch wat iemand heeft gedaan, wie het meest voor ze kan betekenen. Daar wordt op geselecteerd.’
Een fundamenteler bezwaar van Van Ingen is en dat het de beroepsgroep afsluit van talent. Ook Frans van Drimmelen, directeur van Dröge & van Drimmelen, deelt deze kritiek: ‘Het overkomt mij regelmatig dat ik sollicitanten langs krijg die een communicatiestudie hebben gedaan, op hbo of wetenschappelijk niveau, maar ongeschikt zijn om als communicatieadviseur aan het werk te gaan. Deze mensen zouden zich volgens de richtlijnen die Logeion voorstelt vrij eenvoudig kunnen kwalificeren als geregistreerd communicatieadviseur. Er zijn ook tal van mensen uit andere richtingen of sectoren afkomstig die veel voor het vak kunnen betekenen, maar niet tot een register kunnen toetreden. Het probleem is dat er onder communicatieadviseurs of –managers veel kaf zit. Terwijl er tussen het kaf, de mensen zonder communicatieachtergrond, ook juist weer veel koren zit. Met een register haal je dat er zeker niet uit.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!