Rocco Mooij en Jasper Mulder vroegen een groot aantal vakgenoten naar de termen waar zij jeuk van kregen, en stelden een lijst samen.
Passie
Supermarkten geven hun fabrieksbrood het predicaat mee en elke sector heeft het woord wel eens aan een congres verbonden. ‘Brood met passie’, ‘Passie voor de zwakstroombranche’. De communicatiemanager die een tijdje niet heeft opgelet, zet nog op zijn site dat hij passie voor het vak heeft. Passie en Adriaan, zingen wij dan.
Quotable
De Q, een lastige letter want hier kregen maar één suggestie op binnen. We dachten zelf aan Q&A, maar het is wat flauw dat sleets te verklaren nu net iemand (Jan Driessen) zijn nieuwe bureau zo heeft genoemd. Quotable is het geworden dus, als woord prima om in de ban te doen, maar inhoudelijk wat lastig. We zouden namelijk graag zien dat persberichten wat meer ‘quotable’ zouden zijn. De geleverde citaatjes zijn meestal corporate mangementclichés die allesbehalve goed te citeren, ehhh, quotable zijn.
Reputatiedenken
Plopt de laatste jaren vaak op. Mentaal begrip. Communicatie staat hierbij vooral in het teken van de organisatie zelf. Paar keer aangedragen als lelijk woord, waar ook inhoudelijk veel op is aan te merken. Het reputatiedenken leidt niet tot een eerlijke manier van voorlichten. Het leidt tot fixatie op het eigen beeld. Hoe kom ik over, vinden ze me wel leuk. En dat leidt weer tot een onechte, onoprechte vorm van communicatie. In de woorden van de ervaren communicatieprofessionals Hans Siepel en Frank Regtvoort: het publiek heeft het feilloos door als de bestuurder of organisatie zichzelf mooi voor het plaatje presenteert en niet denkt vanuit de klant, de burger – of God weet welke stakeholder.
Storytelling
Begint al een behoorlijk uitgewoond begrip te worden, met treurige voorbeelden. Over de oprichters die op hun zolderkamer de basis legden – zonder een cent op zak hè! – voor het bloeiende bedrijf in zonweringen. Altijd maar die zolderkamer. En wisten jullie dat mensen al sinds ze mens zijn elkaar story’s tellen?
Synergetisch effect
Is al jaren een boe-woord, maar even hardnekkig als ongewenst. 1 + 1 = 3. Hoort eigenlijk gewoon in een laboratorium thuis, maar is een jaar of tien geleden, langer wellicht, helaas in de mensenwetenschap en het management beland. Misbruikt woord ook. De manager die twee afdelingen samenvoegt vanwege de bezuinigen benadrukt altijd de synergetische voordelen.
Tools
Als je vroeger dingen maakte had je daar gereedschap voor nodig. Een hamer, een pen of een schroevendraaier. Tegenwoordig, met al die Touchpoints, moet je de juiste tools in je toolkit hebben om je stakeholders te bereiken. En die tools zet je liefst zo in, dat je de toegevoegde waarde laat zien. Wat iemand gewoon waard is, bijvoorbeeld een goed persbericht kunnen schrijven, is namelijk hopeloos ouderwets.
Wat zijn uw jeukwoorden in communicatie? Geef uw reactie hieronder, of stuur ze ons per mail (info@communicatie-online.nl) of Twitter (@communicatie_ #jeukwoorden).
In het septembernummer van Communicatie, dat op 5 september verschijnt, staat het complete ABC van Nietszeggende Communicatietermen.
Voor het Jeukwoorden-ABC deel 1 (A-B-C-D-E), klik hier.
Voor het Jeukwoorden-ABC, deel 2 (F-G-H-I-J), klik hier.
Voor het Jeukwoorden-ABC, deel 3 (K-L-M-N-O), klik hier.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!