Joëlle Wehkamp won vorige week de Jonge Haan voor haar werk op marketingcommunicatiegebied. Adformatie interviewde het jonge talent en brein achter Studio Sjoesjoe. ‘Creativiteit is mijn specialiteit.’
Waarom heb je de Jonge Haan gewonnen?
‘De jury vond me authentiek en waardeert het dat ik mijn eigen stijl heb. Ik denk dat ik uniek ben omdat ik concept én design doe. Ik bedenk ideeën en werk ze uit, maar ontwerp ook producten. Van origine ben ik ontwerper en via mijn oude baan bij HEMA kwam daar conceptontwikkeling bij. Ik waardeer het heel erg dat ik deze prijs krijg voor iets waar ik in ben gerold.’
Voel je jezelf ontwerper of marketeer?
‘Ik zie mezelf als beide. Creativiteit is mijn specialiteit en dat kan ik heel breed inzetten voor zowel ontwerpen, als concepten en communicatie. Ik krijg daardoor heel diverse opdrachten, van productdesign tot het bedenken van sociale mediacampagnes.’
Waar haal je je inspiratie vandaan?
‘Ik begin mijn dag altijd met schrijven voor mijn blog Sjoesjoe. Ik surf veel op internet en ben een echte Pinterest-addict. Bovendien reis ik veel en dan raak ik bijvoorbeeld geïnspireerd op de markt of door jonge ontwerpers. En natuurlijk ook door tijdschriften. Eigenlijk zit inspiratie in alles, je moet alleen een open blik hiervoor hebben. Ik denk dat het belangrijk is dat je dagelijks geïnspireerd blijft en jezelf elke dag een boost geeft. Anders kun je die boost niet goed doorgeven aan een opdrachtgever.’
Wat kunnen anderen van jou leren?
‘Dat je altijd jezelf moet blijven en je hart moet volgen. Ik denk dat mijn enthousiasme en doorzettingsvermogen mij heel ver brengen. Ik neem eigen initiatief, ga zelf dingen bedenken, maken en organiseren en niet zitten wachten. Ik doe wat ik leuk vind, ongeacht of het geld oplevert. Zo heb ik vorig jaar het Lanterfanten Festival georganiseerd vanuit het idee dat er meer ruimte mag zijn voor spontaniteit en niks doen. Daar heb ik zelfs geld op ingeleverd, maar ik ben heel blij dat ik het heb gedaan. Daarnaast denk ik dat je niet hoeft te kiezen tussen design en concept, want je kunt het heel leuk combineren.’
Hoe kom je aan opdrachten?
‘Via mijn netwerk krijg ik veel opdrachten binnen. Ik heb een aantal “ambassadeurs” waar ik altijd fijn mee heb gewerkt. Dus ik krijg nieuwe klussen deels door mond-tot-mondreclame en het afleveren van goed werk. HEMA mag ik gelukkig nog steeds als een van mijn klanten beschouwen en deze opdrachten zijn echte kersen op de taart! Toen ik voor mezelf begon, heb ik ook bedrijven aangeschreven waar ik graag voor zou werken. Dat leverde leuke opdrachten op.’
Gaat de Jonge Haan je helpen aan nieuwe opdrachten?
‘Ik denk het wel. Het is een blijk van waardering en die krijg je niet zomaar. In de marketingcommunicatie ben ik nog vrij anoniem. Na de prijsuitreiking kreeg ik meteen allemaal LinkedIn-uitnodigingen van mensen uit het vak. De mensen die tot nu toe een Jonge Haan hebben gewonnen zijn allemaal supergetalenteerd. Ik vind het geweldig dat ik in dat rijtje mag aansluiten.’
Wat doe je over vijf jaar?
‘Ik hoop dat ik mijn werk zo kan voortzetten en mijn creativiteit zo breed mogelijk kan inzetten. Ook zou ik heel graag willen werken voor meer internationale merken, zoals H&M, IKEA, Paperchase, GAP, Boden en Anthropologie. De combinatie van reizen en werken voor andere landen vind ik erg interessant. Het lijkt me leuk om een kijkje in de keuken van de grote spelers te krijgen en deel te zijn van iets wat internationaal bekend is.’
Joëlle Wehkamp tussen Coq d’Honneurs-winnaars Henk Scheenstra en Willem Sijthoff
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!