De centrale vraag: ‘welke vaardigheden zijn onmisbaar voor junior designers voor succes op de arbeidsmarkt?’
Het onderzoek heeft als doel om de mogelijkheden te onderzoeken die junior creatieven kunnen aanwenden om hun positie op de arbeidsmarkt te verbeteren. Lisa Trapman is country manager van Aquent Nederland, een bedrijf met een hoofdkantoor in Boston en Europese kantoren in London, Parijs en Amsterdam.
Boston? Parijs? Wij kennen Aquent niet zo. Bent u al lang ‘in de markt’?
Trapman: ‘We zijn misschien een goedbewaard geheim, maar hebben al 15 jaar een Amsterdamse vestiging en ook al sinds die tijd een vrij loyale klanten- en kandidaten-base. Onze oprichters zijn 28 jaar geleden met het bedrijf begonnen en kennen elkaar al sinds ze samen op Harvard studeerden. Ze bedachten het concept van tijdelijke specialisten, vooral high end creatieven en web-specialisten. Tegenwoordig zitten we in 30 kantoren, in 7 landen en hebben al een half miljoen mensen gematcht met hun baan.
U werkt vooral voor bedrijven of bureaus?
Zowel voor corporates als voor bureaus, heel divers eigenlijk. We werken zowel voor grote internationale merken, design- en communicatiebureaus, maar ook start-ups.
Er wordt vaker geschreven over de ‘gap’ tussen creatief design talent en de vraag uit de markt. Waardoor wordt dat toch veroorzaakt?
Zonder enige twijfel de snelheid waarmee de creatieve industrie zich ontwikkelt. Design talent moet zich heel snel nieuwe technologie en techniek eigen maken omdat we digitaliseren en eindgebruikers ook hoge verwachtingen hebben op het terrein van experience. We komen net uit een economisch lastige tijd waarin klanten hoge verwachtingen hadden, ook ten aanzien van het schaap met de vijf poten waarnaar ze op zoek waren. In de kern van onze business komt het erop neer samen met klanten en kandidaten die uitdaging aan te gaan, nieuwe werkmethoden te vinden en competatief te blijven. Om dat gat te kunnen dichten zijn we ‘Gymnasium’ gestart. Met de ervaring die we bij klanten hebben opgedaan, ontwikkelden we gratis online cursussen om digital design talent en front-end developers te scholen en op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen.
U doet internationaal onderzoek. Van Engeland weten we dat er veel talent zit, maar hoe is het gesteld met de Nederlandse Design-talenten?
Nederland heeft enorm veel freelance werkend design talent dus het lastig om dat goed in te schatten. Nederlands design talent onderscheidt zich omdat ze goed in teams kunnen werken, het zijn netwerkers en ze investeren in het bijhouden van hun eigen skills. Als ze tussen twee opdrachten inzitten gebruiken ze precies dat om op zoek te gaan naar nieuwe uitdagingen en die ook te vinden.
Klacht die we soms van Packaging Designbureaus horen is dat afgestudeerden vaak niet specifiek kiezen – voor packaging, maar ook voor online of identity - waardoor ze ook moeilijker kunnen excelleren. Herkent u dat?
Veel bedrijven – ongeacht hun aard – zijn op zoek naar talent dat zich heeft bewezen in hun specifieke industrie. Afgestudeerden, aan de andere kant, blijven de markt bestormen zonder duidelijke specialisatie omdat ze als allrouder meer kanten opkunnen. Na vier of vijf jaar te hebben gestudeerd is hun eerst zorg een baan te vinden en als je de afgelopen vijf jaar in ogenschouw neemt, kun je hen dat ook nauwelijks kwalijk nemen. Daar ligt die gap: jong talent zonder de aantoonbare motivatie door studie of stage mist steeds de boot omdat bedrijven juist voor mensen kiezen die duidelijke keuzes hebben gemaakt.
U bent uiteraard als intermediair gebaat bij een goede database met groot talent. Bent u niet bang dat u juist door ‘het bouwen van de brug’ uw eigen business model onderuit haalt?
Een goede database is natuurlijk een goed uitgangspunt voor een bedrijf als het onze, maar het maakt nog geen werkende business. Door social media ligt die database ook open en kan iedereen zich ontwikkelen als een mogelijke recruiter. Met de overvloed aan informatie die beschikbaar is voor managers op zoek naar personeel, wordt het onderhouden van goede offline relaties alleen maar belangrijker. Het screenen, voeren van gesprekken, portfolio reviews en het nagaan van de referenties van talent deden we al, maar we gaan daarin nog wat verder: we letten bij één op één-contact ook op communicatieve vaardigheden, werkwijze, de culture fit, Bij front end developers & User Experience specialisten kijken we goed naar de technische, zakelijke en groeiambities van onze kandidaten om goed aan te sluiten. We proberen waarde toe te voegen door aan de ontwikkeling van harde én zachte vaardigheden te werken. Dat houdt in dat we niet zozeer op zoek zijn naar geweldig talent, maar naar geweldig talent dat goed bij onze klanten past.