In twee jaar is ‘car sharing’ uitgegroeid tot schoolvoorbeeld van de deeleconomie. De teller op de website staat momenteel op 6.423 unieke auto’s in 779 plaatsen. Pascal: ‘We hebben meer dan 35.000 actieve gebruikers. Dat aantal groeit met 15 tot 20% per maand, dat vind ik best wel fors.' Het ultieme doel van Snappcar: in 2017 1% minder auto’s in Europa. Pascal Ontijd van Snappcar: 'Het is het uitgangspunt voor onze gehele strategie en uitvoering.'
Goed voor het milieu, sociaal, kostenbesparend
Voor elke deelauto verdwijnen tien auto’s van de weg. Zo kan SnappCar fors bijdragen aan een lager aantal auto’s. Pascal: ‘Wij willen een social enterprise zijn. De wereld een stukje beter maken gaat bij ons voor winst maken.’ Naast milieuoverwegingen is het sociale karakter van SnappCar een reden voor het succes. ‘Mensen vinden het veel leuker om van iemand persoonlijk een auto te huren in plaats van bij een verhuurbedrijf. Je onderhoudt je contacten in de buurt en hebt een auto praktisch voor de deur.’ Als laatste succesfactor noemt Pascal de lagere kosten. ‘Zowel huurder als verhuurder besparen. Als huurder huur je goedkoop een auto, als verhuurder verdien je een deel van je maandelijkse vaste lasten terug.’
Delen in het succes
In 2013 is SnappCar in Duitsland gelanceerd, en nu is de tijd rijp om het succes een vervolg te geven elders in Europa. De zoektocht naar investeerders die het Europese avontuur willen ondersteunen, is gestart. En deze week is een crowdfundingcampagne van start gegaan waarmee je mede-eigenaar van SnappCar kunt worden. Pascal: ‘We willen Europa in, samen met onze community. Ze kunnen delen in het succes door medeaandeelhouder te worden op Oneplanetcrowd, een platform voor voornamelijk duurzame initiatieven.
Gewend aan delen
De deeleconomie krijgt voet aan de grond in Nederland. Spullen delen wordt steeds normaler, en mensen blijven enthousiast om aan allerlei initiatieven mee doen. Pascal: ‘Wij zijn ervan overtuigd dat we in een nieuwe economie zijn beland. Het zou zo maar kunnen dat we over tien jaar terugkijken, en het gek vinden dat we dit niet eerder hebben gedaan. Een beetje vergelijkbaar met Marktplaats: toen dat er net was, voelde het onwennig voor veel gebruikers. Wij verwachten dat mensen over een paar jaar net zo gewend zijn geraakt aan je auto delen via SnappCar.’
Meer informatie
In 2012 schreef ik op Molblog over SnappCar, dat toen een Blauwe Tulp head gewonnen op de AIA12. Je kunt het blog hier teruglezen. En o – Pascal tipte mij dat SnappCar op zoek is naar ontwikkelaars en marketeers, geïnteresseerden kunnen contact opnemen via hendrik-jan@snappcar.nl.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!