Premium

'Het vakgebied heeft voldoende bijzondere experts voor een verkiezing'

Wat vinden vakgenoten ervan dat de Communicatieman van het Jaar al is gekozen bij gebrek aan concurrentie?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De strijd om de titel Communicatieman/vrouw van het Jaar wordt dit jaar niet op het podium gevoerd. De jury koos Ivar Nijhuis op voorhand uit tot winnaar van de award. Normaal gesproken gaat daaraan vooraf een avond met drie cases die strijden om de eer. 

Nu niet dus. Volgens juryvoorzitter Richard van der Eijk was ‘het niveauverschil’ te groot om nog twee kandidaten aan te wijzen uit de shortlist. Hij wilde geen ‘toneelstukje opvoeren’. Logeion-voorzitter Ron van der Jagt gebruikt woorden van dezelfde strekking. Beiden willen er niet ingaan op dat er onvoldoende goede kandidaten zouden zijn, iets wat deze procedure toch duidelijk heeft gemaakt.

Wat vinden professionals uit het vakgebied van deze beslissing? En hoe beoordelen zij de communicatie over het niet-doorgaan van een finale op de avond van de prijsuitreiking?

Betteke van Ruler, emeritus hoogleraar Communicatiewetenschap Universiteit van Amsterdam 

‘Als lid van Logeion gesproken: het voelt als een zeperd…  Als jurylid van andere verkiezingen gesproken snap ik dat ze in de knel zaten. Maar eerlijk gezegd zou ik denk ik anders hebben gekozen: dan maar een overduidelijke winnaar,  maar wel een avond zoals de leden verwachten. Ik denk dat ze er wel eerlijk over hebben gecommuniceerd. Ik weet niet hoe de werving precies gaat, maar daar moet misschien wel iets aan gebeuren. Het vakgebied heeft voldoende bijzondere experts om een verkiezing mogelijk te maken!’

Piet Hein Coebergh Lector PR & Social Media Hogeschool Leiden en partner bij Coebergh Communicatie & PR:

‘De benoeming van de Communicatieman/vrouw van het Jaar is een vrolijk stormpje in een borrelglas water. Wat de inhoud betreft: de uitverkiezing van Ivar Nijhuis zal door menigeen goed begrepen worden. Hij leek zelf ook niet compleet verrast in zijn reactie op de site van Logeion.  Wat de vorm betreft: het is inderdaad ongebruikelijk van een jury om de uitslag zo te communiceren. Goed voor de free publicity zullen we maar zeggen. Misschien is het een trend, want de jury van de FD Sijthoffprijs voor de beste jaarverslaggeving deed onlangs hetzelfde, met dien verstande dat ze alvast aankondigden dat van alle AEX-fondsen er juist helemaal niemand in aanmerking kwam voor een prijs in de eredivisie van beursfondsen. Er zijn dit seizoen zoveel prijsuitreikingen (vergeet vooral niet dat de AdfoGroep nog dit jaar het beste communicatieboek selecteert!) dat een beetje spektakel wel helpt om de boodschap onder de aandacht te brengen. Ik betwijfel of de jury en Logeion dit allemaal zo van tevoren bedacht hadden maar ze zullen er ongetwijfeld wat van geleerd hebben, en ook dat is weer winst natuurlijk. De enige zorg betreft of er iemand onnodig beschadigd zou zijn in dit alles. Van een afstand lijkt de schade overzichtelijk en ons beroepenveld heeft er weer een mooie case bij.&;

Michel van Baal, persvoorlichter TU Delft

Persvoorlichter Michel van Baal ging op zijn n op de kwestie, ook al omdat hij begin dit jaar werd benaderd of hij een persoon zou willen voordragen. Hij vindt het afblazen ‘gek, zeker voor een communicatievereniging’.  Van Baal heeft twee redenen: De eerste is dat het weinig respectvol is voor de andere genomineerden. ’De andere 9  genomineerden op de shortlist zijn in de ogen van de jury zo zwak dat ze het podium niet eens verdienen. Dat is nogal een harde boodschap, Logeion.’ De tweede reden is eigenlijk erger, schrijft Van Baal:  ‘Ik vind dat Logeion de winnaar daarmee de glans van zijn overwinning eigenlijk ontneemt. Noem me eigenwijs, maar ik had graag zelf geoordeeld dat communicatiedirecteur Ivar Nijhuis  de terechte winnaar is. Met drie finalisten op het podium die het beste van zichzelf laten zien, zoals de bedoeling was. Zodat hij er, zichtbaar voor alle vakgenoten, met kop en schouders bovenuit kan steken. Nu blijft er een klein, vervelend stemmetje in mijn hoofd dat zegt: ‘ja maar… het is toch een prijs voor de beste mens, niet voor het grootste event?’ Nu heb ik geen andere keus dan tegen dat stemmetje zeggen: ‘stil zijn, verstandige mensen zeggen het dus is het waar’. Iets moeten geloven omdat een autoriteit het zegt en niet zelf mijn oordeel mogen vormen. In 2014. Door de communicatievereniging, die staat voor ‘verbinden’ in plaats van ‘zenden’. Tja.’ Van Baal vindt het bovendien opvallen dat de shortlist van 10 personen niet openbaar schijnt te worden. Dat was die in 2013 wel gewoon.

Hans Koeleman, directeur Corporate Communications KPN

‘Ons vak gaat steeds minder over ‘Communicatie’. Waarom zouden we het dan als theater positioneren? Okay, puur filosofisch is alles ijdelheid, maar daar hoeven wij toch niet naar te handelen? Een strateeg is geen podiumdier. Waarom moeten de heldinnen en helden uit ons vak zich aan ons verkopen? Koning twitter is geen groot leider. Charisma is geen bewijs van resultaat. Hoeveel podiumdieren van weleer dragen nog actief bij aan ons vak? En sinds wanneer kun je appels en peren vergelijken? Kijk, je kunt elke dag op de tv mensen vergelijken. Maar mijn vak is geen entertainment.

&;Iedereen die kritiek heeft op de communicatie over dit ‘evenement’ moet zelf eens in de organisatie gaan zitten. Wie wil er nog mee doen? Niemand die iets serieus aan het doen is in ieder geval. ‘Nee, ze heeft al eens eerder meegedaan.’ ‘Nee, gezien de agenda, heeft dit geen prioriteit.’ ‘Nee joh, daar wil hij zich niet zelf voor op het podium hijsen’. Of gewoon ‘zucht’. De ‘usuals suspects don’t want to be there’. Kortomo, nix aan de handa. Een ‘voice of holland’ is op zeker moment door zijn talenten heen. Gelukkig maar. Want talent is schaars. Hoe saai zou het theater anders worden?

Jeroen Mirck, communicatiejournalist MarketingTribune op :

‘Kortom: dit was communicatief gezien een uitermate zwak optreden van communicatieclub Logeion, die ook nog eens de longlist van tien kandidaten in tegenstelling tot vorig jaar niet openbaar heeft gemaakt. Tijd voor crisiscommunicatie dus (…) Het kwaad is echter al geschied. Wat blijft hangen is een PR-fail die op jammerlijke wijze het belangrijkste PR-feestje van het jaar verstiert.

Foto: Beeld van vorig jaar. Juryvoorzitter Richard van der Eijk samen met winnares Marjolein Meynen van het Rijksmuseum

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie