Ahoy heeft sinds eind vorige week een nieuwe naam en een nieuw logo. Ahoy gaat nu door het leven als Rotterdam Ahoy en heeft haar rode logo met vette ronde letters ingeruild voor een stevig geel geometrisch logo.
Het nieuwe logo is volgens de Ahoy directie ‘Strakker, rauwer, een logo waar onze energie van afstraalt!’
Ik schreef er afgelopen vrijdag een artikel over.
Een lezer wees mij op een sterk gelijkend logo, namelijk dat van Ahoy, een bureau voor ‘branding, web design and digital marketing’ in Manchester.
Er zijn in detail wat verschillen, maar op het eerste gezicht is de gelijkenis treffend. Het Engelse logo is wat ranker, subtieler en evenwichtiger. Het Rotterdamse logo wat steviger, wat lomper. De behandeling van de letters is vrijwel gelijk. Alleen de A wijkt af. Wat mij betreft is de Engelse A beter geslaagd.
Nou ja, persoonlijk vind ik het hele logo wat beter vormgegeven. Dat valt pas echt goed op als je ze bij elkaar ziet staan.
Doe goed onderzoek
Dit voorbeeld maakt mooi duidelijk hoe ongelofelijk belangrijk het is dat je goed onderzoek doet naar het logo dat je ontwierp of hebt laten ontwerpen. Voor je het weet staat het levensgroot op een pand en heb je de juridische poppen aan het dansen.
Daar wordt meestal maar weinig rekening mee gehouden. Huisstijl- en merktrajecten gaan doorgaans snel. Er is nauwelijks tijd om een goede naam- of merkcheck te doen. Laat staan een officieel merkdepot. Vaak ook wordt het niet zo serieus genomen. De kennis ontbreekt. Men wil de kosten niet maken. Of men schat de risico’s niet zo hoog in.
Sta stil bij je eigen ambities
Soms is dat risico ook niet zo groot. Omdat je de markt goed kent, weet welke spelers er zijn en omdat je de symboliek van organisaties en merken kent. Maar dan nog is het goed om expliciet stil te staan bij je eigen ambities, wat die kunnen betekenen voor je merk en hoe belangrijk het is die goed vast te leggen.
Neem het serieus
Als je een organisatie bent met commerciële belangen en je besluit te investeren in je merk, je visuele identiteit, je communicatie en je marketing… dan móet je dit onderwerp serieus nemen en de moeite nemen om je belangen te beschermen. Die investeringen doe je niet voor niks. Je investeert in een eigen herkenbare positie in de markt. Een plek die jij kunt claimen als de jouwe. Je investeert in een merk waarvan je hoopt, dat het zich plant in de harten en geesten van degenen die je probeert te bereiken. Dat is wat je doet als je een merk bouwt.
Onbegrijpelijk
Des te onbegrijpelijker is het dat Rotterdam Ahoy deze heeft laten lopen. Naar verluidt was men op de hoogte van het bestaan van deze organisatie met dezelfde naam, nagenoeg dezelfde url en vrijwel hetzelfde logo. En naar verluidt maakt het bedrijf in Manchester geen bezwaar. Nou ja, dan is er juridisch gezien niet zoveel aan de hand lijkt me.
Maar of het strategisch, in het kader van de nieuwe weg en internationale propositie nu zo’n verstandige keuze is, dat durf ik te betwijfelen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!