Wat is het geheim van het leven, de liefde en het Grote Geluk? Het antwoord op deze vraag dat u wellicht het minst snel zou verwachten is… prototyping. Die zag u niet aankomen, toch? Desondanks wil ik argumenteren dat prototyping de open poort naar een gelukkiger leven biedt. De Amerikaanse psycholoog Todd Kashban stelt dat de nummer één driver voor geluk het najagen van nieuwsgierigheid is. Nieuwsgierige mensen maken namelijk nieuwe dingen mee, ontmoeten nieuwe mensen, ervaren successen, worden verrast, krijgen nieuwe vaardigheden onder de knie, enzovoort.
Wat ons echter het meest tegenhoudt om onze nieuwsgierigheid na te jagen is angst om te falen. Zowel ons dagelijks leven als ons professionele leven zitten vol panische angst voor mislukkingen. De angst om af te gaan, de angst om afgerekend te worden, de angst om geconfronteerd te worden met je eigen beperkingen, de angst om ontmaskerd te worden… we vergaderen ons een slag in het rond om alle risico’s voor mislukking op voorhand in te dekken.
Mijn partner en co-founder Astrid en ik hebben een heel simpel mantra om dat patroon te doorbreken: ‘Goed idee, laten we het prototypen’. Prototyping komt neer op het uitproberen van een minimale versie van iets, om zo snel mogelijk te leren wat wel en niet werkt. Je kunt dit toepassen op start-ups, marketing en vooral ook je eigen leven.
Eric Ries schreef in ‘The Lean Startup’ dat goede start-ups geen minibedrijfjes zijn, maar leeromgevingen waarin het team zo snel mogelijk moet experimenteren met het vinden van betalende klanten, voordat het geld op is. Start-ups zijn experimenteerlabs waarin lustig getweakt wordt aan product, propositie, service, marketing en communicatie om de product-market-fit te vinden. Het grootste gevaar van elke start-up, stelt Ries, is de ‘reality distortion field’ van de ondernemer en zijn stakeholders. Ondernemers zijn fantastisch in iedereen doen geloven – inclusief zichzelf en hun investeerders - dat ze het ei van Columbus hebben, maar dat blijkt al te vaak een illusie te zijn. De start-up als oplossing voor een probleem dat niet bleek te bestaan.
Het leuke aan prototyping is dat je eigenlijk nooit kunt falen. Je kunt alleen leren. Daarom prototypen wij alles in ons leven: van thuiswerken, tot werken van waar het zomer is. Van het maken van een slidedeck tot het ontwikkelen van een nieuwe opleiding. We hakken het probleem in stukjes, proberen een minimale versie uit en kijken dan wat we kunnen leren. Falen behoort niet meer tot de mogelijkheden, omdat elke uitkomst van het experiment interessant is en ons kan helpen om betere beslissingen te maken.
Eigenlijk staan twee psychologische barrières goede innovatie in de weg: de angst om te falen en het verlangen van je ego om gezien te worden als een expert die gewoon weet wat hij doet. Beiden blokkeren nieuwsgierigheid en de weg naar mysterie, verrukking, ontdekking en een klein huppeltje wanneer je erachter komt dat iets werkt.
Tom de Bruyne is gedragspsycholoog en eigenaar van SUE Amsterdam en The Behavioural Design Academy.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!