Harde klappen detailhandel

De detailhandel heeft in maart van dit jaar 5,3 procent minder omzet behaald dan in dezelfde maand vorig jaar. Vooral de non-foodwinkels krompen sterk. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het volume in de detailhandel was 7,8 procent kleiner, de prijzen waren 2,6 procent hoger. De verkopen verschuiven richting postorderbedrijven en internetwinkels, die bijna 6 procent meer omzet behaalden.

De omzetdaling in de detailhandel komt vooral door een sterke krimp bij de non-foodwinkels. Deze winkels boekten bijna 12 procent minder omzet dan een jaar eerder. Het volume was ruim 13 procent kleiner. Bijna alle non-foodbranches leverden omzet in. Alleen de drogisterijen wisten de omzet op hetzelfde niveau te houden als vorig jaar. De grootste klappen kregen de doe-het-zelfwinkels, kledingwinkels en textielsupermarkten.

Sommige branches hebben mogelijk last gehad van het relatief koude weer in maart. Bovendien was de samenstelling van de koopdagen minder gunstig dan in maart 2012. Het negatieve effect hiervan op de omzet wordt geschat op zo’n 2 procent.

Winkels in voedings- en genotmiddelen noteerden een omzetstijging van ongeveer 4 procent. Het volume was iets kleiner dan een jaar geleden. De omzettoename is toe te schrijven aan de supermarkten, die ruim 5 procent meer wisten om te zetten. Deze groei kwam deels doordat de inkopen voor Pasen dit jaar voornamelijk in maart plaatsvonden en vorig jaar vooral in april.
.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie