De omzet van de Britse bureaubranche groeide met 8 procent over 2013. Lager dan de 11,5 procent van het jaar ervoor, blijkt uit onderzoek van PR Week.
Waar sommige bureaus spectaculaire omzetgroei vertonen (252 procent voor het in Nederland onbekend Claremont, 120 voor Hope en Glory), vielen er vooral klappen onder middelgrote bureaus. Tien van de elf mid-sized pr-bureaus zagen hun omzet zelfs met dubbele cijfers dalen. Honorariuminkomsten daalden tussen de 1 en 3,5 mln pond (resp. 1,2 en 4,2 miljoen euro).
Volgens PR Week doen vooral bureaus in de consumer sector het slecht. Healthcare corporate en public affairs, doen het daarentegen goed.
Grootste bureau in de Britse markt is Brunswick met een omzet van 46 miljoen pond (57,9 miljoen euro). Het blijft Edelman (45,8 miljoen pond/57,7 miljoen euro) net voor.
De hoge positie van Brunswick is des te opvallender, gelet op het aantal medewerkers. Dat is met 133 veel lager dan de 365 medewerkers van Edelman of de 350 van de nummer drie op de lijst: Weber Shandwick dat vorig jaar 38 miljoen pond (47,8 mln euro) omzette.
Verder vermeldt de top tien internationale ketens als Hill and Knowlton (7e plaats, 245 medewerkers, 27 mln pond/34 mln euro) en MSL (op 10 met 25 mln pond (31,4 mln euro) en 200 man.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!