Google Maps verliest Chinees terrein

Het marktaandeel van Google Maps is in China met ongeveer 50 procent gedaald in het derde kwartaal van dit jaar als gevolg van de introductie van Apples eigen kaarten in IOS 6, voor iPhone en iPad. Volgens onderzoeksbureau Analysys International gaat Google van 17,5 procent naar 9 procent marktaandeel.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De daling wordt toegeschreven aan de belangstelling voor Apples nieuwe product, maar ook wordt er gewezen op de sowieso dalende populariteit van Google. Die is in 2010 in gang gezet, nadat de internetreus besloot om Google.cn offline te halen. Volgens analist Yi Jingxue laat de gebruikerservaring in Google Maps bovendien te wensen over. "Daardoor zijn veel partners van het bedrijf op zoek gegaan naar andere kaartproducten", aldus Yi.

Marktleider in China op dit gebied is AutoNavi, dat volgens Analysys ook de kaartgegevens voor Apple's iOS 6 app levert. AutoNavi was een van de eerste bedrijven in China met mobiele kaarten en had in het derde kwartaal een marktaandeel van 25,9 procent. Baidu, de grootste zoekmachine van China, is tweede met een aandeel van 19,1 procent.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie