Google Maps kent vanaf vandaag ook een Nederlandse, lokale versie.
De nieuwe beta-dienst werd vanochtend aan de verzamelde pers onthuld in de IJ-kantine op de NDSM-Werf in Amsterdam-Noord en is de eerste lokale dienst die door het Europese engineering office in Zürich is ontwikkeld. Voorheen kwamen alle lokale diensten uit de Amerikaanse Google-fabriek rollen.
Maps zal een plattegrond bieden, gedetailleerde route-informatie en de mogelijkheid voor gebruikers en bedrijven om hun locatie aan te geven. Sidney Mock, marketingmanager Benelux bij Google: 'Maps is een combinatie van lokale informatie uit verschillende bronnen met de gebruikerservaring van Google (snel en gemakkelijk).'
Google ziet het aanbod van lokale producten als essentiele factor voor de bruikbaarheid van z'n diensten aan Google-gebruikers wereldwijd, aldus Mock.
Maps is op zowel de pc als op de mobiel (via een applicatie die je eerst dient te downloaden) te raadplegen en switcht de plattegronden met de luchtfoto's en satellietbeelden van Google Earth. Route-informatie wordt voorzien van pop-ups met 'traditionele' content als openingstijden, menu's, prijzen en recensies van sitebezoekers.
Daarnaast leveren Iens.nl, REISinformatiegroep, NL10,20,30 en 70, Dinnersite.nl, Holland.com, Booking.com en Specialbite.nl hun gegevens aan Maps. De 'business listings' zijn afkomstig van de Kamer van Koophandel en Infobel.
Een aanwezige journalist vond het wel jammer dat de plattegrond 'car-based' was, en geen mogelijkheden bood voor fietsers en wandelaars. En dat is nu juist bij een lokale Nederlandse dienst een pre. De kaart van Amsterdam kan toch niet zonder fietspaden? Stephanie Hannon, productmanager bij het engineering office in Zürich, erkent dat en belooft snel met toevoegingen te komen.
Wat betreft fietsroutes kan het overigens nog wel even duren voor die te zien zijn, omdat de data eigendom is van meerdere partijen; zo is de gemeente eigenaar van de routegegevens in de bebouwde kom, en de ANWB daarbuiten. En vooral deze laatste zou nog weleens bezwaar kunnen maken...
De satellietbeelden van Nederland zijn overigens vorig jaar oktober geschoten. Recente wegonderbrekingen worden aangeven door Rijkswaterstaat.
Google Maps haalt z'n inkomsten uit de Adwords. Deze komen in een andere kleur naast de (objectieve) vlaggetjes van de deelnemende bedrijven te staan.
Partner Iens Boswijk van Iens Independent Index (7,5 miljoen pageviews per maand) was er ook en ziet veel kansen. Ze is in ieder geval niet bezorgd over eventuele kannibalisatie door Maps: 'Consumenten zullen voor gedetailleerde informatie toch gewoon naar onze site moeten komen. Bovendien bestaat een zeer grote groep bezoekers uit mensen die graag een lange tijd door onze site heen struinen om recensies te lezen. Ook wat betreft adverteerders denk ik niet dat we moeten vrezen; die richten zich binnen Iens.nl niet op de massa, maar adverteren zeer gericht.'
Restauranthouders betalen echter abonnementsgeld aan Iens.nl voor een plekje op de site, maar kunnen vanaf nu wel gratis op Google Maps. Daar zal Iens.nl dus goed moeten opletten.
Overigens is Boswijk wel benieuwd naar hoe de site eruit komt te zien op de mobiel, aangezien daar nog geen aangepast ontwerp voor is gemaakt. Iens heeft zich in een ver verleden weleens gewaagd aan WAP, maar daar is het verder bij gebleven, aldus Boswijk.
Ook REISinformatiegroep ziet vooralsnog alleen kansen. Communicatiemanager van 9292, Aarnout Milling: 'We willen juist mensen verleiden tot het openbaar vervoer. En een dienst als Google Maps kan daarbij helpen.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!