GfK: Klantenkring speciaalzaak neemt af en vergrijst

Albert Heijn kreeg de meeste klanten over de vloer, gevolgd door respectievelijk Lidl

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De eerste vier maanden van 2015 steeg de supermarktomzet in Nederland met 1.3% naar 11,6 miljard euro. Dat stelt Gfk dat de super- en retailmarkt monitort. De afgelopen jaren daalde het aantal supermarktformules in Nederland. Hierdoor zagen met name de grotere supermarktketens hun klantenkring groeien. Jumbo groeit forst door de overname van C1000, maar ook Albert Heijn, Lidl, Aldi en PLUS zagen hun klantenkring in 2014 groeien ten opzichte van 2012.

Lidl tweede
Vorig jaar bezocht de consument gemiddeld 4,6 verschillende supermarktformules. Albert Heijn kreeg de meeste klanten over de vloer, gevolgd door respectievelijk Lidl, Jumbo, Aldi en C1000. Speciaalzaken, met uitzondering van reformzaken (natuurvoedingswinkels), zagen in 2014 hun klantenkring afnemen ten opzichte van 2012. Dit geldt ook voor de markt, warenhuizen en groothandel. Speciaalzaken behalen een groot gedeelte van hun omzet bij ouderen. Gezinnen met kinderen kopen juist vaker bij supermarkten.

De totale supermarktomzet bedroeg in april 2015 3,23 miljard euro. In april 2014 was dit 3,21 miljard euro. De gemiddelde waarde per kassabon in april 2015 was 22,25 euro. Dit is een stijging van 0.7% ten opzichte van april 2014.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie