Voor de Koreaanse autofabrikant Hyundai was het zonneklaar: in dit nieuwe beeldmerk van het Amerikaanse bedrijf Global Trade Services ziet de consument onvermijdelijk het woord Hyundai. Dat is verwarrend en dus wilde het automerk de registratie van het merk stoppen. Alleen wilde de Board of Appeal van het Europese merkenbureau Euipo daar niet aan meewerken.
Verticale balken
Volgens de Board leest de consument in dit sterk gestileerde merk geen letters, maar ziet hij alleen verticale balken van verschillende hoogte, waarvan twee met punten. Het publiek moet wel een ‘zeer fantasierijk cognitief proces doorlopen’ om dit beeld als Hyundai te ‘ontcijferen’. Dat dat soort diepgaande analyses maakt de consument niet, aldus de Board.
Geen merkinbreuk dus. Tja, lastig. nu ik eenmaal weet je het als Hyundai kunt zien, kan ik dat niet meer loslaten. Maar zou ik dat er ook zonder enige voorkennis in gelezen hebben? Ik weet het niet.
Veel moeite
Het komt best vaak voor, onenigheid voor het Europese merkenbureau over wat de consument in een merk zal lezen. Zo probeerde Sony met een beeldmerk dat de letters GT moet uitbeelden, tevergeefs de registratie van het woordmerk GT Racing tegen te houden. De consument zou wel heel veel moeite moeten doen om in deze tekens een G en een T te lezen, aldus het Europese Gerecht in 2021.
Hetzelfde overkwam het merk Totto in 2020. Volgens Totto kan je het merk van een Chinees handelsbedrijf makkelijk als Totu herkennen en dat ligt te dichtbij Totto. Echter, ook hier wilde het Gerecht er niets van weten. De consument zal die rode stippen vooral opvatten als elementen die de zwarte lijnen scheiden en niet zozeer als onderdeel van een hoofdletter T.
Niet herkend
Op de website van IPKat geeft Marcel Pemsel nog een paar aardige voorbeelden: zo worden volgens de Europese rechter de bovenstaande merken gewoon als beeldmerken gezien en niet herkend als IJTI, KIO, FLY en Blink. Met uitzondering van de laatste (daar lees ik toch direct het woord Blink in) kan ik me iets voorstellen bij deze uitspraken.
Odido
Zelf kun natuurlijk ook makkelijk wat logo’s bedenken die bij registratie vermoedelijk geen bescherming geven voor het woordmerk dat ermee wordt uitgebeeld. Wat te denken van Sun, Vaio en Odido? Zou Odido in de aanval gaan tegen een ander merk dat te veel op het woord Odido lijkt, dan is de registratie van dit logo onvoldoende om daar iets tegen te doen. Daar lees je niet eenvoudig Odido in.
Woordmerk registreren
Maar wat moet je hier nu mee? In ieder geval zorgen dat als je een dergelijk tamelijk moeilijk te ontcijferen logo gebruikt je, naast de merkregistratie van dit logo, ook het woordmerk vastlegt. En dat heeft Odido natuurlijk ook gedaan, dus dan is er weinig aan de hand.
Bas Kist is medeoprichter van Merkenbureau Chiever
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!