Dat is de belangrijkste uitkomst van het onderzoek naar de skills gap tussen de pas afgestudeerde creatief en de creatieve industrie, en met name de designers daarin. Het onderzoek werd uitgevoerd door Aquent, intermediair voor creatieve, marketing- en digitale specialisten in Nederland, met als doel om de mogelijkheden te onderzoeken die junior creatieven kunnen aanwenden om hun positie op de arbeidsmarkt te verbeteren. Opvallend is dat bij het beoordelen van een CV 82% van de respondenten de meeste waarde hecht aan duidelijke typografie, op de voet gevolgd door het hebben van een uitgesproken passie (78%). Pas ver daarna volgen werkervaring (43%) en meetbare projecten (40%). De fouten die het meest worden aangetroffen op CV’s zijn het noemen van irrelevante projecten voor de functie waarop wordt gesolliciteerd (65%) en spelfouten (58%).
Duidelijk verhaal
Presentatie geldt als de belangrijkste factor bij het beoordelen van een portfolio. Om maximaal indruk te maken met een portfolio is het belangrijk dat deze verzorgd is (75%), aansluit bij de functie waarop wordt gesolliciteerd (69%) en online beschikbaar is in een gebruiksvriendelijk format (67%). Zo kan een kandidaat dus indruk maken voordat de werkgever de inhoud van het portfolio überhaupt heeft gezien. De onderzoekers noemen het opvallend dat persoonlijkheid voor ruim driekwart van de respondenten van doorslaggevend belang is. 88% noemt enthousiasme de belangrijkste factor, gevolgd door talent (83%). Pas ver daarna volgen kwalificaties (33%).
De meest storende zaken aan een kandidaat tijdens een sollicitatiegesprek zijn een gebrek aan kennis over het bedrijf (67%) en het ontbreken van een duidelijk verhaal over hun creatieve ontwikkeling. Opdrachtgevers hechten waarde aan creatieve ontwikkeling . Voor de respondenten is het een uitgemaakte zaak: 100% geeft aan dat bijscholing vereist is om je als creatief te kunnen onderscheiden op de arbeidsmarkt.
Lisa Trapman, country manager Aquent Nederland: ‘Met dit onderzoek willen wij een brug bouwen tussen de creatieve industrie en de junior designer. Wat is de behoefte van de creatieve industrie? Het antwoord is even opmerkelijk als logisch: opdrachtgevers zijn op zoek naar kandidaten die naast creatief zijn, zichzelf ook kunnen verkopen. Als een kandidaat zichzelf en zijn werk kan presenteren, kan hij dat ookvoor het bedrijf waarvoor hij werkt. Een duidelijk portfolio, passie, enthousiasme en een goed verhaal zijn net zo belangrijk als skills en werkervaring. Daarbij heeft de junior creatief een voordeel ten opzichte van een kandidaat met meer werkervaring: hij of zij is nog te vormen en vaak enorm leergierig. Dit aspect zouden pas afgestudeerde creatieven meer moeten uitbuiten.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!