In dit jaarlijks uitgebrachte rapport brengt de onafhankelijke marktonderzoeker de veranderingen in kaart in de markt voor contentmanagementsystemen.
Gartner presenteert haar onderzoeksresultaten langs twee lijnen. De eerste, ‘completeness of vision’, gaat over hoe compleet de visie van de producent is. De tweede, 'ability to execute', geeft aan of de producent als bedrijf daadwerkelijk genoeg slagkracht heeft om zijn visie in de praktijk te realiseren.
Er zijn wereldwijd honderden producenten van contentmanagementsystemen actief die continu worden geanalyseerd door Gartner. Het Magic Quadrant focust op de achttien topfabrikanten. Gartner onderstreept dat de positie van een producent in het MQ niets zegt over de waarde van het product voor een specifieke klant. Je kunt dus niet zeggen dat ‘rechtsboven’ in de quadrant beter is dan ‘linksonder’, of dat bedrijven die niet worden genoemd slechte systemen maken. De genoemde fabrikanten maken echter wel producten die tot de absolute wereldtop behoren, het hangt volledig van de klantwens en situatie af welke oplossing het beste past.
Opmerkelijk is dat er in het Magic Quadrant twee Nederlandse producenten staan genoteerd: GX Software en Hippo. Beide bedrijven zijn ten opzichte van vorig jaar gegroeid in zowel visie als slagkracht. GX Software staat al voor de zesde keer in het Magic Quadrant. Het bedrijf mag onder meer Nationale-Nederlanden, KPN, Ajax en Nationale Postcode Loterij tot haar klanten rekenen.
Hippo is voor de tweede keer opgenomen in het MQ. Vergeleken met vorig jaar maakt Hippo de stap van 'niche player' naar 'visionary'. Hippo is daarnaast het enige open source pakket in het MQ. Klanten zijn onder meer de Rijksoverheid, de Nederlandse Politie, de ANWB en de NS. Ook in het buitenland heeft het bedrijf klanten, waaronder REI, Victoria’s Secret, the Met Office en Bayern München.
De afbeelding is vrijgegegeven door Gartner, Inc. als integraal onderdeel van de publicatie ‘2016 Magic Quadrant for Web Content Management systems’. De noodzakelijke context is in deze publicatie terug te vinden. Het rapport is verkrijgbaar bij Gartner en via de websites van de meeste van de in het rapport genoemde producenten.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!