Domeinnamen en merknamen worden steeds belangrijker. Afgelopen week las ik een artikel over de vijf toekomstvoorspellingen van de Amerikaanse Direct Marketing Club. Vooral de eerste drie zijn voor de naamgeving van producten, diensten en organisaties interessant.
1. De markt voor zoekmachines verdubbelt.
2. 13% van de consumentenaankopen en reisboekingen vinden in 2010 online plaats. Van alle reisgerelateerde producten komt 50% voor rekening van online aankoop.
3. Belang van televisie zal nog meer afnemen.
Wat betekent dit voor merken?
Organisaties, merken dus, willen online gevonden worden. Voor de een noodzakelijker dan voor de ander, maar het internet wordt steeds belangrijker. Dus ook de plek die je organisatie daar inneemt. Als bedrijven een nieuwe naam ontwikkelen hoort daar vaak ook een nieuwe domeinnaam bij. Meestal is deze hetzelfde, omdat er anders twee namen in het hoofd van de consument 'gestampt' moet worden en dat is een kostbare zaak.
Heb je echter een hele moeilijke naam, dan is een makkelijke domeinnaam een uitkomst. Je loopt hierdoor wel het risico dat de consument de link tussen bedrijf en de url kwijt is.
Beschrijvende (domein)naam is niet van deze tijd
Persoonlijk denk ik dat de tijd van #comments" title="#comments">beschrijvende domeinnaamvoorbij is. Waarom? Websites worden over het algemeen gebookmarkt. Mensen zoeken niet of steeds minder direct op een beschrijvende naam. Als de consument zoekt, dan gebeurt dat vaak via een zoekmachine. Als je dan een unieke naam hebt kun je, je eigen domein creëren. Iets wat Seth Godin met Squidoo heeft gedaan. Maar ook namen als Jiba, Façadis, Xeltis of ons eigen Molblog zijn uniek en hebben daardoor eigen gebied op internet geclaimd. Als je een van deze namen intikt kom je altijd terecht bij een site die ook daadwerkelijk over de desbetreffende organisatie gaat. Een beschrijvende domeinnaam is bovendien onvoldoende onderscheidend en ik denk dat deze domeinen steeds minder interessant worden.
Voor fictieve namen op internet geldt net als in de offline wereld dat ze wel meer investering vereisen om bekend te raken. Maar zijn ze dat eenmaal, dan slijten ze minder snel.
Enkele tips die bij voor elke soort domeinnaam opgaan, want zowel grote als kleinere organisaties kunnen veel voordeel hebben van een goede domeinnaam. Al denk ik dat je de naam van een organisatie niet los kunt zien van de domeinnaam.
Zowel grote als kleinere organisaties hebben veel voordeel van een goede domeinnaam. Daarom Enkele tips:
1. Zorg dat de domeinnaam en organisatienaam hetzelfde zijn.
2. Een goede merknaam moet makkelijk via mond tot mond over te dragen zijn. Ik omschrijf dat altijd als 'ones heard never forgotten'.
3. Zorg dat de merknaam en domeinnaam maar op één manier geschreven kan worden. Want ik denk dat computer-web.nl al veel klanten aan computerweb.nl heeft verloren.
4. Zorg dat de domeinnaam offline, op televisie, radio en print of elk ander communicatiemiddel, ook goed te communiceren is.
Als je dan een unieke naam gevonden heeft zorg dan dat u alle varianten vastlegt. Sluit voor de concurrentie alle deuren die naar uw domein leiden, want alleen als je, je domein goed beschermt kun je uniek blijven.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!