Instagram kondigt vandaag aan zijn advertisingpropositie ook buiten de VS uit te rollen. Inmiddels hebben de eerste Amerikaanse adverteerders ervaring kunnen opdoen met betaalde uitingen op Instagram. We zetten de opmerkelijkste campagnes op een rij.
Ben & Jerry’s
Als adverteerder op Instagram moet je relevant zijn voor gebruikers, eerlijk over je boodschap, en absoluut niet storend. Maar je moet vooral creatief zijn. Ben & Jerry’s heeft dit begrepen. Van alle nieuwe adverteerders op Instagram telt het ijsmerk de meeste nieuwe volgers; inmiddels meer dan 401.000.
De campagne van Ben & Jerry’s bestaat met name uit selfies van ijsjes:
Deze uiting ontving 386,877 likes, een groei van meer dan 2000 procent in vergelijking met een gemiddelde post van Ben & Jerry’s op Instagram (bron: Statigram, Curalate).
Michael Kors
De mode-ontwerper dacht dat een combinatie van dure horloges en macarons instant succes zou zijn op Instagram, maar dat bleek iets te makkelijk gedacht. Instagramgebruikers waren overwegend negatief. De foto’s waren namelijk niet voorzien van een ‘sponsored’ tag, waardoor transparantie miste.
Michael Kors zag overigens wel zijn engagementpercentages gemiddeld met 60 procent stijgen, dankzij organische posts op de Instagrampagina in de dagen na de gesponsorde uiting. Dat gold ook voor Ben & Jerry’s (bron: Union Metrics).
Lexus:
Lexus gebruikte Instagram ter ondersteuning van de bestaande campagne #LexusLens. Met foto´s van auto’s, uiteraard, maar ook - slim- van inspirerende roadtrips, met location tags erbij. Instagrammers kregen er in ieder geval een goed gevoel van.
Lexus USA telt inmiddels 87,000+ volgers, en kreeg 190,000+ likes op deze campagne.
General Electric
General Electric deelt vooral foto’s over onderzoek en technologie op zijn Instagrampagina. Het merk telt inmiddels meer dan 170.000 volgers.
Levi’s
Levi’s zette advertising heel subtiel in, met simpele beelden die eruit zien als doorsnee foto’s op Instagram.
De jeansfabrikant besteedde daarnaast veel aandacht aan copy. Standaard werd de #LifeinLevis hashtag vermeld, en er was altijd een vraag, om extra reacties te ontlokken.
Taco Bell
Taco Bell mat de merkherkenning naar aanleiding van een campagne op Instagram om zijn ontbijtmenu te promoten: een groei van 29 procentpunt. Vooral bij jonge mannen viel de campagne in de smaak.
Het engagement mat op sommige momenten 400 procent hoger dan gemiddeld. En het aantal volgers sprong met 45 procent omhoog in de campagneperiode (bron: Union Metrics).