Premium

Dit zijn de beste en slechtste campagnes op Instagram

Levi’s houdt het subtiel, Ben & Jerry’s plaatst ijs-selfies, Michael Kors slaat de plank mis met macarons.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Instagram zijn advertisingpropositie ook buiten de VS uit te rollen. Inmiddels hebben de eerste Amerikaanse adverteerders ervaring kunnen opdoen met betaalde uitingen op Instagram. We zetten de opmerkelijkste campagnes op een rij.

Ben & Jerry’s

Als adverteerder op Instagram moet je relevant zijn voor gebruikers, eerlijk over je boodschap, en absoluut niet storend. Maar je moet vooral creatief zijn. Ben & Jerry’s heeft dit begrepen. Van alle nieuwe adverteerders op Instagram telt het  de meeste nieuwe volgers; inmiddels meer dan 401.000.

De campagne van Ben & Jerry’s bestaat met name uit selfies van ijsjes:

Deze uiting ontving 386,877 likes, een groei van meer dan 2000 procent in vergelijking met een gemiddelde post van Ben & Jerry’s op Instagram (bron: Statigram, Curalate).

Michael Kors

De mode-ontwerper dacht dat een combinatie van dure horloges en macarons instant succes zou zijn op Instagram, maar dat bleek iets te makkelijk gedacht.  Instagramgebruikers waren overwegend negatief.  De foto’s waren namelijk niet voorzien van een ‘sponsored’ tag, waardoor transparantie miste.

Michael Kors zag overigens wel zijn engagementpercentages gemiddeld met 60 procent stijgen, dankzij organische posts op de Instagrampagina in de dagen na de gesponsorde uiting.  Dat gold ook voor Ben & Jerry’s (bron: Union Metrics).

Lexus:

Lexus gebruikte Instagram ter ondersteuning van de bestaande campagne . Met foto´s van auto’s, uiteraard, maar ook - slim- van inspirerende roadtrips, met location tags erbij. Instagrammers kregen er in ieder geval een goed gevoel van.

 telt inmiddels 87,000+  volgers, en kreeg 190,000+ likes op deze campagne.

General Electric

General Electric deelt vooral foto’s over onderzoek en technologie op zijn . Het merk telt inmiddels meer dan 170.000 volgers.

Levi’s

Levi’s zette advertising heel subtiel in, met simpele beelden die eruit zien als doorsnee  foto’s op Instagram.

De jeansfabrikant besteedde daarnaast veel aandacht aan copy. Standaard werd de  hashtag vermeld, en er was altijd een vraag, om extra reacties te ontlokken.

Taco Bell

Taco Bell mat de merkherkenning naar aanleiding van een campagne op Instagram om zijn ontbijtmenu te promoten: een groei van 29 procentpunt. Vooral bij jonge mannen viel de campagne in de smaak.

Het engagement mat op sommige momenten 400 procent hoger dan gemiddeld. En het aantal volgers sprong met 45 procent omhoog in de campagneperiode (bron: Union Metrics).

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie