De ranking wordt gepubliceerd inTijdschrift voor Marketing 4 2015, die begin april verschijnt. Daarin staat per marketingprofessional ook een motivatie. Onderaan deze lijst wordt toegelicht wie de lijst hebben samengesteld, wat de criteria zijn en hoe de lijst tot stand is gekomen.
De Top 100
1. Marketeer of the Year - Erik van Engelen, commercieel directeur Eneco
2 Marco Aarnink – managing director Drukwerkdeal.nl
3 Vincent van den Boogert – directeur Particulier ING Nederland
4 Matthijs Moeken – directeur marketing Jumbo
5 Pieter Zwart – entrepreneur en ceo Coolblue
6 Roel Welsing – marketingdirecteur Triodos
7 Ronald van der Mark – ceo Action
8 Bart van de Nieuwenhof – ceo La Place
9 Thecla Schaeffer – cmo G-Star
10 Coen Olde Olthof – senior vice president marketing & online KPN
11 Bart Kuppens – vice-president marketing Unilever Benelux
12 René Repko – cmo Rituals
13 Rosella Passier – manager marketing Efteling
14 Jos Van Haastrecht – director global brand, digital and communications DSM
15 Ludo Voorn – directeur marketing PostNL
16 Richard Zijlma – general manager Amsterdam Dance Event (ADE)
17 Marjolijn Meynen – hoofd communicatie & marketing Rijksmuseum
18 Daan Noordeloos – manager marketing & customer strategies Transavia
19 Bob Stehmann –cmo ASR
20 Robert Bohemen – cmo de Bijenkorf
21 Nico Rijkhoff – director brand & communications Ziggo
22 Edwin Rietkerk – head of marketing Robeco
23 Jeroen Hubert – countrymanager marketing Ikea
24 Leslie Hogeveen – head of (digital) marketing & e-commerce Knab
25 Noor Cloo – marketingdirecteur Ziggo
26 Jacqueline Smit – ceo 538 Group
27 Marco Kind – cco consumer T-Mobile Nederland
28 Erik-Jan Gelink – (voormalig) cco Sanoma
29 Robert Collignon – senior vice president brand & customer strategy Aegon
30 Alexander Klopping & Marten Blankesteijn – Oprichters Blendle
31 Marieke Heesakkers – marketingmanager Berkvens Deursystemen
32 Jean-Paul Schaddé van Dooren - Marketingspecialist FloraHolland
33 Bram Westenbrink – marketingdirecteur Heineken
34 Tex Gunning – ceo TNT Express
35 Frits van Hout – cmo ASML
36 Adriaan Thierry – executive vice president Ahold
37 Geert Mol – global marketing solutions & client partner Facebook
38 Niek Jan van Damme – lid raad van bestuur Deutsche Telekom
39 Aleks Fiege – marketing director Unox Unilever
40 Frans Cornelis – cmo Randstad Holding
41 Jitse Groen – ceo Thuisbezorgd en Takeaway
42 Rob Heesen Hema – executive director buying & merchandising Hema
43 Philip Lacor – director enterprise business unit Vodafone Duitsland
44 Pim van der Feltz – ceo Google Benelux.
45 Ard Bossema – head shoppermarketing digital & e-commerce Grolsch
46 Martijn van der Zee – marketingdirecteur Suitsupply
47 Derk Hendriksen – general manager Ekocenter Coca-Cola Company
48 Frank Weijers – Executive vice president & general manager Unilever Benelux
49 Leon Broer – directeur marketing & NPD Peijnenburg
50 Jorieke de Vries – marketingmanager Lidl
51 Harmen Treep – commercieel directeur Axa Bike security
52 Tim Lammers – marketingmanager Burgers Zoo
53 Henk Jan Beltman – cco (chief chocolate officer) Tony Chocolonely
54 Ronald Velten – marketing director, global technology services Europe IBM
55 Paul Woltering – global marketing director Akzo Nobel
56 Oscar Diele – senior e-commerce professional TNT
57 Ronald van Zetten – ceo Hema
58 Patrick Kuijsters – director marketing & online SNS
59 Suzanne Ekel – cmo Twitter
60 Olle Peters Business – innovation manager Manutan
61 Boukje Bügel – directeur retail & services NS Stations
62 Martine Husmann – directeur Telfort
63 Richard Franken – commercial director Trigion
64 Albert Jaap van Santbrink – ceo Terre Des Hommes
65 Koen Brakenhoff – hoofd marketing Mauritshuis
66 Thomas van Schaik – global brand director adidas
67 Jacques Kuyf – chief commercial officer Stage Entertainment (Van den Ende)
68 Michel Schaeffer – marketing director BOL.com
69 Dorkas Koenen – chief marketing officer Essent
70 Peter Zijlstra – Manager- marketing & brand communication Mercedes-Benz NL
71 Erland Galjaard – programmadirecteur RTL
72 Mark Appel – global marketing director cloud solutions Exact
73 Willem-Albert Bol – manager advertising bij Persgroep Advertising
74 Jeroen Coenen – head of marketing Northern Europe Salesforce
75 Janine Bos – directeur marketing & communicatie Randstad Groep Nederland
76 Peer Swinkels – bestuurslid NL Brouwers, marketingverantwoordelijke Bavaria
77 Frenkel Denie – director dairy based beverage EMEA Friesland Campina
78 Frank Houben – director communications & corporate identity KLM
79 Hanneke Faber – chief commercial officer Ahold
80 Hans Böhm – Global Cider Director Heineken
81 René Jaspers – director marketing & business insights Mc Donald’s Nederland
82 Hans Blom – vice president producten, marketing en innovatie Ziggo/UPC
83 Marieke Visser – directeur marketing en nationale beurzen Amsterdam RAI
84 Alfred Levi – senior vice president marketing & media Ahold
85 Joris Aperghis – ceo WE Fashion
86 Maarten Vernooij – marketingdirecteur Philips Lighting Benelux
87 Ernesto Kerkhof – marketingdirecteur Arla Foods NL
88 Hans Ouwendijk – ceo Vlisco
89 Inge Metz – manager marketing & fundraising van Stichting ALS Nederland
90 Tim de Groot – marketingdirecteur Miele
91 Hugo van der Spek – marketingmanager Peerby
92 Annemarie Rosebeek – directeur marketing & direct ABN Amro MeesPierson
93 Bente Bollmann – marketingmanager Lowlands, Pitch en Down The Rabbit Hole
94 Rob Peeters – managing director Desso
95 Margriet van Zijl – director marketing & innovation Auping
96 Luc Suykens – marketing director Procter & Gamble
97 Matthijs van der Meer – marketeer Stichting CPNB
98 Johan den Bakker – marketingmanager Europe & Africa Shell
99 Felix Tenniglo – managing partner Inshared
100 Marga Mathijsen – vice president brand development foods North Asia Unilever
MotY
De Marketeer of the Year wordt gekozen door een jury, bestaande uit de beschikbare eerdere winnaars van de titel – dit jaar negen – aangevuld met de directeuren van de drie belangrijkste marketingbrancheverenigingen en de hoofdredacteur van dit tijdschrift.
Om te komen tot een nieuwe winnaar wordt aan alle individuele juryleden gevraagd in volgorde van belang maximaal tien marketeers te noemen, die in hun ogen het best hebben gescoord op de vooraf vastgestelde criteria. Deze eerste ronde leverde veertig kanshebbers op, waarvan de tien best scorende marketeers in eerste instantie zijn onderworpen aan desk research door de juryleden zelf.
De tien kanshebbers zijn vervolgens tijdens een jurybijeenkomst besproken, doorgelicht en toegelicht, waarna een stemronde bepaalde welke vijf ‘genomineerden’ op de shortlist zouden worden geplaatst. Kort daarop is aan deze genomineerden gevraagd of ze uitverkiezing op prijs zouden stellen en of ze aanvullend tien verdiepingsvragen wilden beantwoorden, op basis waarvan de jury tot een eindoordeel kon komen.
Ten slotte hebben de juryleden de opgebouwde casussen opnieuw beoordeeld en hun eindoordeel uitgebracht.
De top 100
De lijst met 100 Beste Marketeers van Nederland is samengesteld door de redactie van Tijdschrift voor Marketing in nauw overleg met de brancheverenigingen NIMA, MEC en PIM. Daarvoor geldt de ‘longlist’ van de jury van de Marketeer of the Year als eerste ‘bron van inspiratie’, want de criteria voor de MotY zijn dezelfde als die worden gehanteerd om in de top 100 te eindigen. Verder is een groep van ongeveer 15 specialisten en branchekenners gevraagd een rijtje ‘favorieten’ aan te leveren met motivatie en ranking op basis van sterren. Ook is gekeken naar de verrichtingen van marketeers die eerder in de top 100 stonden (de laatste editie verscheen in juni 2013). Belangrijke uitgangspunten zijn de marketingprestaties in 2014 en uiteraard de ‘zichtbaarheid’ van de marketeer: wie veelvuldig bereid is tekst en uitleg te geven, zijn of haar standpunten toelicht, aanwezig is in het debat of eenvoudigweg een opzienbarende prestatie leverde, valt op en maakt meer kans. Dat is – toegegeven – ook de beperking van deze lijst. De beste marketeers kunnen heel goed onder de radar opereren en daarom niet of te lager op de lijst komen dan hun prestaties rechtvaardigen. Tot besluit heeft de redactie daarom waar mogelijk de marketingprestaties van de organisaties zélf ook meegenomen bij de rangschikking.
De criteria
Belangrijkste criteria voor de toekenning van de titel en opname in de top 100 Beste Marketeers van Nederland zijn:
- de marketeer zet op vernieuwende en succesvolle wijze oude én nieuwe marketinginstrumenten in
- heeft succes in de markt met deze innovatieve aanpak.
- is een marketeer waar we wat van kunnen leren
- is een goede ambassadeur voor het marketingvak
- is in functie marketeer of marketingverantwoordelijke
Dit laatste criterium sluit adviseurs, auteurs en onderzoekers uit. Voor deze groepen marketeers volgt in september ‘The Dutch MarketingForce 100’. De jury die de nieuwe Marketeer of the Year aanwees, bestond zoals voorgaande jaren uit de beschikbare winnaars van de voorgaande edities, dit jaar waren dat:
Suzanne Ekel, MotY 2001,
Robert de Groot, MotY 2003,
René Frijters, MotY 2004,
Hans Hagenaars, MotY 2006
Herwin van den Berg, MotY 2007,
René Repko, MotY 2008,
Jan Willem Sieburgh, MotY 2009,
Oscar Diele, MotY 2012 en
Roel Welsing, MotY 2013
Alsmede:
Hans Molenaar (voorzitter PIM), Joris van Zoelen (voorzitter MEC), Arjen Bijlsma (commercieel manager NIMA), Luuk Ros (hoofdredacteur Tijdschrift voor Marketing).