Het bedrijf heet Webcide en presenteert zich trots als een pr-bureau dat klanten helpt met negatieve online publiciteit. Negatieve online publiciteit over anderen, wel te verstaan. Zwartmaken van tegenstanders, het in diskrediet brengen van concurrenten als ultieme pr-strategie. En - als de nood aan de man komt - het wiswassen van negatieve berichten over haar eigen klanten.
Knappe jongeman
De website van webcide (what’s in a name) ziet er professioneel uit. Vanaf de homepage kijkt een knappe jongeman de bezoeker allervriendelijkst aan. Het is Robert Goldman, nemen we aan, CEO en oprichter. Op de blogpagina is te zien welke diensten en producten het bureau zoal aanbiedt. Dat varieert van
'The Complete Guide to Negative Online Public Relations' tot het blog 'how to remove false articles from the web'.
Negatieve informatie
Middels hun Reputation Search Engine stelt Webcide haar klanten in staat om ‘accurate, exacte en betrouwbare negatieve informatie over personen of bedrijven te vinden. Faillisementen, rechtszaken, negatieve artikelen, fraud alerts, negatieve reviews: webcide zoekt alle schadelijke berichten over concurrentie voor je uit en gebruikt het in je voordeel.
Middelen
De middelen die ze daarbij gebruiken gaan ver en worden op hun website gedetailleerd beschreven. Zoals: het beter ranken van negatieve testimonials van klanten op zoekmachines, het verspreiden van negatieve persberichten om de reputatie van de concurrent te schaden of het actief promoten van negatieve productrecensies.
Huh?
Kan dat zomaar? Steve Miller van de PRCA, de Britse vereniging van PR-adviesbureaus zegt het bureau niet te kennen. De vraag of het oirbaar is wat Webcide aanbiedt laat hij langs zich glijden met een diplomatiek: het is geen pr-bureau, dus gaan wij er niet over.
Israelische zaak
Een belletje naar webcide levert niets op. Een bezoekje aan de Facebookpagina van Robert Goldman evenmin. Behalve dan de wetenschap dat de weinige vrienden die Goldman heeft iets met de Israelische zaak van doen hebben. Op Google Street View blijkt op het huisadres van de firma een reclamebureau gevestigd. Wel reageert Goldman geagiteerd op de vraag die wij hem per mail sturen: of webcide wellicht een grap is van een actiegroep om goedgelovige organisaties op zoek naar een fout pr-bureau aan de schandpaal te nagelen?
Grap
Goldman in zijn reactie: 'Hoezo een grap? We zijn het belangrijkste PR -bureau op het gebied van negative public relations. Google 'negative public relations' en je zult zien dat we hogr ranken dan Wikipedia. Ook grote bedrijven maken gebruik van negatieve pr. Apple doet dat in haar strijd tegen Samsung, politici doen het tegen hun politieke teegenstanders. Hoezo, grap? Niemand praat over deze vorm van pr, vanwege het ethische aspect, maar iedereen maakt er gebruik van. Wij werken met topbureaus, die - om begrijpelijke redenen - liever niet willen dat wij ruchtbaarheid geven aan het werk dat we voor ze doen. En we werken overigens ook voor overheden.'
Wordt ongetwijfeld vervolgd.
met dank aan André Manning, Base Consulting die ons op het bestaan van webcide wees
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!