[de]sign
‘Design is about emotion. That’s because well-designed offers work if they hook people emotionally with an enticing promise that proves to be rewarding in the end.’ Aldus Dan Hill in Emotionomics** , het boek dat handelt over winning hearts and minds. Met het accent op hearts. Op zoek naar het gevoel dus.
De locatie creëerde al direct een verwachtingsvolle mindset . Pink Floyd is het eerste waar ik aan denk als ik de Fabrique binnenstap en via de ijzeren trappen naar de bovenste verdieping van de voormalige mengvoederfabriek in Utrecht wordt gegidst. Pink Floyd, meer dan muziek alleen. Dat kan geen toeval zijn dacht ik in deze bijna surrealistische setting.
Na een korte introductie met het accent op cijfers wordt de brug naar Baas geslagen met ‘het is ook mooi als het er een beetje leuk uitziet’. Een understatement blijkt later wel.
signatuur
Design is in onze perceptie veelal glad, strak, perfectie en kracht. Stijl. Superman. Dutch design heeft er school mee gemaakt met in de voorhoede Droog Design, Jan des Bouvrie (wit en strak), Adrian van Hooijdonk (BMW), Max Barenburg (Bugaboo).
Maarten Baas is een tegenhanger. Kijk naar een kindertekening en wat die met je doet. Niet keurig binnen de lijntjes. Maar hij raakt. Een kindertekening is altijd perfect. Je hebt het met muziek, soms –als je er helemaal niet op verdacht bent en je van de performer of het stuk nooit eerder hebt gehoord. Het komt binnen.
De natuur signeert functioneel en grillig. Alles valt altijd op zijn plaats. Functioneel ontworpen en visueel samenvloeiend met de omgeving.
Baas laat zich daardoor inspireren. Met projecten gebaseerd op natuurelementen met vuur (verbrande meubels) en aarde (klei) heeft hij naam verworven. Lucht (virtueel en licht, het is er wel maar je ziet het niet of… je ziet het wel maar het is er niet) is terug te zien in zijn verrassende en ontregelende klokkenspel en – hij kon er niets over zeggen omdat het nog in ontwikkeling is, maar – zijn ontwerpen voor het restaurant van het Groninger museum vallen vast niet in het water.
Design en functionaliteit zijn met elkaar verbonden. Kunnen beide de onderscheidende factor zijn.
signs of the time
Signs of the time vanuit Canonperspectief zijn de stormachtige functionele ontwikkelingen, uit te drukken in pixels, zoom, drive en dpi. Sneller, kleiner, krachtiger en functionele topkwaliteit. Design volgt functionaliteit naar de regels van ergonomie en schoonheid.
De schoonheid volgt de tijd en is normatief. Nu is het: jong, glad, strak en rimpelloos. Zoals de connotatie van design. Tijdloos is het design van de natuur, grillig, de regels volgen het spel in plaats van andersom. Kijk eens naar een eikenblad houdt Baas ons voor, niet symmetrisch, niet glad, het gaat alle kanten uit en.. het is prachtig.
Wat zou ervan zijn geworden als je een designer de opdracht had gegeven om het te ontwerpen?
Canon nodigt uit verhalen te vertellen met beelden. “Waar je ook naartoe gaat, overal tref je verhalen aan. Leg je verhaal vast. Word regisseur. Gemaakt voor intuïtie. Blijf creatief. Deel je verhaal.” luiden de koppen in de brochure over haar spiegelreflexcamera. Onder de koppen gaat het toch vooral over functionaliteit. Dat is ook het geval bij de productpresentatie. Ik ben op zoek naar dat wat raakt.
Beelden vertellen een verhaal zonder woorden. Ook design is beeld en vertelt een verhaal.
signs of design
Signs of design van Canon zijn de vervloeiing van functionele apparatuur zoals printers met het kantoor- of huiskamerinterieur. En de versierrading van de compactcamera. Design volgt functionaliteit.
Het verhaal van Baas heb ik beluisterd als een pleidooi om het om te keren. Onderscheidend te zijn door het design. Geïnspireerd door de natuur en de elementen.
Essentie is wat raakt bij binnenkomst. Zoals muziek dat kan doen en een kindertekening. De impliciete emotie. Dat wat haast ongemerkt in je waarneming komt en je plots beweegt.
Samenvloeiend, strak, glad of natuurlijk in het oog springend, authentiek en eigen(zinnig) als een eikenblad.
rewarding
Canons aandacht voor de vorm is mooi, onderscheidend design is onmiskenbaar ook marketing. Radicaal onderscheidende vormgeving een mooie uitdaging. Inspirerend. Powermarketing door design.
Ik ben erg benieuwd geworden naar de vraag wat een samenwerking tussen een designer als Maarten Baas en de productontwikkelaars van Canon zou kunnen brengen. Detonerend tonerdesign? Undutch design in Japan, wat zou zijn lezing daar gaan doen?
Would that be rewarding in the end?
Voor Canon een uitdagend idee? En mag ik dan ook met het vliegtuig mee? Het is anders zo’n roteind graven…
__________________________________________________________
*) Maarten Baas is sinds zijn ‘Smoke’ (meubel)ontwerpen een ster aan het designfirmament www.maartenbaas.com
**) Dan Hill, Emotionomics, Adams Business & Professional, 2007, blz. 124
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!