DEMO keert terug als landelijk festival rondom digitale kunst

Op 6 oktober tonen alle out-of-home-borden in Nederland 24 uur lang kunst van (inter)nationale ontwerpers in plaats van reclame.

Design in Motion Festival 2019 op Amsterdam Centraal Station
Foto: Aad Hoogendoorn

Het Design in Motion Festival (DEMO) keert na twee jaar afwezigheid terug in Nederland. Op 6 oktober tonen 24 uur lang alle out-of-home-borden bewegende kunstwerken in plaats van reclames. De organisatie claimt daarom dat DEMO s’ werelds grootste openluchttentoonstelling is.

DEMO 2022 is een initiatief van Studio Dumbar (dat onderdeel is van Dept) en Exterion Media NL. Partners zijn JCDecaux, CS Digital Media, RET, Hillenaar Outdoor, Schiphol Media, Ocean Outdoor, blowUP media, Clear Channel, Adtrackmedia en NS Stations.

Duizenden schermen tonen kunst

Op 6 oktober tonen duizenden digitale schermen overal in Nederland bewegende kunstwerken van nationale en internationale ontwerpers. Dat worden gevestigde namen en onbekend talent; iedereen kan motion designwerk insturen. Een jury onder leiding van Liza Enebeis (creatief directeur van Studio Dumbar) cureert de ingezonden kunst.  Enebeis: ‘DEMO is niet alleen een nieuw soort design festival, het transformeert ook het hele land in één grote levende tentoonstelling.’

De organisatie heeft de ambitie om DEMO de komende jaren uit te breiden naar een eendaags festival dat zich op ‘verschillende plaatsen in de (digitale) wereld afspeelt.’ 

Tweede editie

DEMO vond eenmaal eerder plaats, in 2019. Toen toonden tachtig digitale schermen op treinstation Amsterdam Centraal een dag lang motion design-kunstwerken. Studio Dumbar, Exterion Media, NS Stations en Ocean Outdoor waren betrokken bij die campagne. Vanwege de coronapandemie is er in 2020 geen DEMO gehouden en is er in 2021 voor gekozen om de kunst uit 2019 in andere landen te tonen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie