Dit is een gastblog bijdrage van Annemieke Deering en Marjan Straathof, Bureau Managers van DDA - branchevereniging en kennisplatform voor digitale bureaus.
In 2015 zullen naar schatting meer dan 25 miljard apparaten digitaal met elkaar zijn verbonden. We stevenen af op een toekomst vol slimme horloges, thermostaten en zelfs complete steden. Internet of Everything wordt onze manier van werken, leven en leren. We praten er al een tijdje over, maar gaat het nu echt gebeuren?
Iskander Smit (Info.nl): "Een nieuwe decennium breekt aan. Na tien jaar informatie delen en tien jaar relaties delen, gaan we nu ons leven volledig digitaliseren. Het komende decennium staat in het teken van de vermenging van fysiek en digitaal. Van nieuwe dingen die eigenschappen krijgen die we nu alleen maar kenden van digitale producten."
Henk Haaima (Mirabeau): “We gaan terug de 'echte' wereld in. IBeacons, virtual reality, Internet of Things, wearables; noem het maar op. Het woord ‘internet' klinkt inmiddels een beetje ouderwets in de oren."
Matthijs Roumen (Rhinofly): "Door contactloze protocollen (denk aan NFC en iBeacons) zijn we in staat om in 2015 nog slimmer gebruik te maken van de versmelting tussen de digitale en fysieke wereld. Hiermee breidt het speelveld van bureaus uit van enkel interactie voor schermen, naar beleving in de offline wereld."
Stephan Strik (Insiders): "Via je smartwatch kun je volgend jaar een applicatie aansturen die thuis alvast de verwarming en koffiemachine aanzet als je onderweg bent, zodat je altijd lekker thuis komt."
Jorens Thomassen (TriMM): "Internet of things is hot, maar staat eigenlijk nog in de kinderschoenen. Er worden allerlei mooie toepassingen bedacht, maar de echte doorbraak moet nog komen. Devices communiceren nog veelal via de ‘cloud’, wat feitelijk erg primitief is. De echte doorbraak zal dan ook zijn dat devices écht rechtstreeks met elkaar kunnen communiceren in hun eigen omgeving. Dat besef zal de komende jaren komen en daarmee komen er ook de toepassingen."
Jeroen van Eck (Mangrove): "Internet in de woonkamer. Met de bestaande settop-boxen (Horizon of Apple TV), gameconsoles, connected tv's, streaming mogelijkheden en binnenkort ook slimme thermostaten, is het internet nu ook écht in de woonkamer aanwezig. Dit maakt dat we zelf controle hebben over het 'tempo' van media-consumptie in de woonkamer."
Taco Ekkel (Q42): “De oorlog over het platform voor de 'smart home' barst in 2015 los. Het gaat om grote belangen, namelijk de controle over de datastromen in de thuisomgeving van consumenten. Spelers om in de gaten te houden, zijn Google Nest en Apple HomeKit. De discussie gaat deze keer over de mogelijkheden, kosten en data ownership en over de connectieprotocollen.”
Heini Withagen (Mirabeau): "2015 wordt ook het jaar van Connected Cars. Tot nu toe is de mens de zwakste schakel in het verkeer. We reageren te traag, zijn liever met andere dingen bezig in onze auto. De volledig zelfrijdende auto laat nog even op zich wachten, maar de auto’s van nu bieden al verschillende features (automatisch afstand houden, lane assist, automatisch inparkeren, etc.) die het rijden veiliger maken voor de bestuurder. In 2015 introduceren verschillende fabrikanten systemen om auto’s onderling informatie te laten uitwisselen over de verkeerssituatie. Hopelijk lukt het om tot een standaard te komen zodat systemen onderling compatibel zijn.”
Jurgen Overweg (Evident): “Ik verwacht geen revolutie, wel evolutie. De ontwikkelingen gaan razendsnel. Er zijn veel losse initiatieven, rond domotica, drones, wearables, sensoren, nfc, auto’s, specialties. Het gaat snel en in 2015 zullen er zeker nieuwe vindingen komen die we vandaag niet voor mogelijk houden. De écht grote stappen komen door standaarden, onder andere uitwisselformaten voor data!”
Ok, door vermenging van fysiek en digitaal gaan we terug de ‘echte’ wereld in. Maar hoe? Google Glass lijkt de consumentenmarkt niet te bereiken, terwijl de aankondiging van de iWatch hèt belangrijkste Apple nieuws van afgelopen jaar was. Het blijkt nog een hele opgave om wearables echt te integreren in ons dagelijks leven. Verandert dit in 2015?
Gert Hans Berghuis (Fabrique): "2014 was het jaar van de wearables. Of beter gezegd, 2014 was het jaar dat we allemaal over wearables gingen praten en dromen. Want de werkelijke pradigmaverschuiving laat nog even op zich wachten. En we realiseren ons allemaal dat we de voorwas moeten doen, voordat we met de hoofdwas kunnen beginnen."
Iskander Smit (Info.nl): “Het staat vast dat we in 2015 een grote stap vooruit gaan maken met wearables. Apple zal de polsinteractie van de iWatch intuïtief maken en daar een heel nieuw aspect aan toevoegen in de vorm van 'haptic interface'. Dit wil zeggen: communiceren zonder scherm, maar door gevoel met behulp van de trilfunctie. Hierdoor zullen we ontdekken hoe rijk de haptic interface is."
Jeroen van Eck (Mangrove): "Apple is hèt voorbeeld van hoe je met nerd-achtige technologie gruwelijke interfaces voor de massa kunt ontwerpen. Als Apple een smartwatch of fitness tracker maakt, is de markt er klaar voor."
Stef Brooijmans (Q42): “De eerste generatie slimme horloges is een feit en dit zorgt ervoor dat je minder vaak je smartphone hoeft te pakken. In 2015 zullen er meer exemplaren op de markt komen. Het beperkte schermoppervlak wordt een nieuwe uitdaging voor interactieontwerp. Ontwikkelingen op het gebied van spraakbesturing zullen dat versterken."
Jasper Verbunt (Redkiwi): "Dankzij de opkomst van wearables worden ‘spraakzoekopdrachten’ de volgende stap in het optimalisatieproces. Hierbij zullen de zoektermen van logische woorden veranderen naar termen in ‘spreektaal’ zoals: “Hé Apple Watch, waar vind ik de beste koffie in de buurt?"
Max Pinas (TamTam): “Waar het in 2015 in ieder geval niet over gaat: wearables die je iedere dag moet opladen. Daar hebben we het gewoon te druk voor. Of het opladen moet ons echt heel veel plezier opleveren."
De technologische ontwikkelingen hebben effect op de financiële wereld. In 2015 zal contactloos betalen steeds normaler worden. Ook de reclames spelen hier inmiddels al op in.
Max Pinas (TamTam): "Wat je niet moet onderschatten is de impact die Apple Pay heeft op mobile commerce. Ook voor online betalingen met je mobiel kun je bij online winkels gewoon met je vingerafdruk betalen. Dit betreft uiteraard geen contentdiensten; die lopen nog steeds via iTunes met z'n 30% Apple tax. Echter, voor alle overige goederen en diensten is online afrekenen ineens wel heel gemakkelijk. Online retailers zullen hard moeten gaan op het mobiele kanaal."
Michiel Verheij (TriMM): "Betaaldiensten komen, mede door de toevoeging van nfc aan de iPhone 6, in 2015 in de spotlight. De combinatie van location based services en plaatsen waar betalingen plaatsvinden, zal de ontwikkelingen op het gebied van betaaldiensten versnellen.”
Jeroen van Eck (Mangrove): "In Nederland hebben we inmiddels contactloos betalen. Afrekenen aan de kassa wordt steeds eenvoudiger. Na Google (Wallet) en Paypal gaat Apple nu ook een serieuze poging wagen.”
Als het gaat over het Internet of Everything, moeten we het ook hebben over Virtual Reality? Blijft de Oculus Rift een speeltje van de nerd of kunnen we er in 2015 ook zakelijk iets mee?
Stef Brooijmans (Q42): "In 2015 komen de eerste virtual reality headsets op de markt, met Oculus Rift voorop. De NOS experimenteerde dit jaar al met een live videoregistratie van de troonrede die was te volgen met Oculus Rift. Het potentieel is enorm en de eerste klantencases zijn inmiddels een feit."
Jurgen Overweg (Evident): “Virtual reality wordt toegankelijk voor het grote publiek. Het scherm en opname apparatuur worden goedkoper, beter en kleiner. De Oculus Rift is al scherp geprijsd en inmiddels is er zelfs een kartonnen viewer. De toepassingen liggen voor de hand. De nadruk ligt nu nog op zakelijke toepassingen, zoals educatie, voorbereiding en oefening. Maar snel zullen er toepasssingen volgen voor de consument, zoals leren auto rijden, beleving, entertainment. Een immersive beleving met Oculus Rift is ‘echt’. “
Franklin Heijnen (Mirabeau): "3D en virtual reality zullen vaker gebruikt worden om je onder te dompelen in een ervaring. Waarom nu? Doordat WEBGL in steeds meer (Safari) browsers zit, kan een veel grotere gebruikersgroep dit nu ervaren. Dus het wordt voor merken rendabel om deze content te maken. Ook de komst van VR brillen als de Oculus Rift helpt mee. Aan de onderkant van de markt zijn er kartonnen viewers die bijna niets kosten. Hier stop je je smartphone in en je kunt genieten van heel behoorlijke 3D VR ervaring."
Michiel de Gooijer (DigitasLBi): "De grootste verwachtingen heb ik van Virtual Reality. Oculus Rift en anderen (Carl Zeiss, Sony) zullen steeds mooiere, kleinere brillen introduceren waarmee je je op een andere plek of in een andere tijd waant met een ander perspectief. Voor wie het nog niet heeft ervaren; zorg dat je snel een demo krijgt. Net als met de smartphone heeft VR tot gevolg dat mensen wel bij elkaar zijn, maar fysiek in hun eigen wereld zitten. Op het niveau van menselijke relaties is dit een trieste ontwikkeling. Maar het kan net zo goed leiden tot meer begrip, als we mensen op ‘super immersive’ wijze met elkaar verbinden. Het is aan ons om te besluiten wat we ermee gaan doen."
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!