Dit is een gastblog van Annemieke Deering en Marjan Straathof, Bureau Managers van DDA - branchevereniging en kennisplatform voor digitale bureaus.
Het online boeken van een vliegticket, je saldo checken, kijken waar de dichtstbijzijnde hippe spot zit; het zijn digitale handelingen die vandaag de dag moeiteloos moeten gaan. Het is normaal geworden om alles via onze smartphone te benaderen. Digital Design is hierin zeer relevant en gaat verder dan het schermpje van een device. Aan designers de taak om gebruiksgemak centraal te stellen bij het ontwerp van deze producten en diensten, extra service te creëren en meteen alvast oplossingen te verzinnen voor de uitdagingen van morgen.
Alain Dujardin (Greenberry): "Digital Design in 2015 bouwt voort op een aantal ontwikkelingen die al een tijdje gaande zijn. Allereerst, en eigenlijk een open deur, maar het moet gezegd: met een groeiend aantal devices en schermresoluties zal in 2015 ‘responsive’ echt de minimale norm gaan worden. Je site alleen geschikt maken voor desktop of tablet kan in 2015 echt niet meer."
Stephan Strik (Insiders): "Design is niet alleen afhankelijk van het device wat gebruikt wordt, maar ook waar, op welk moment en hoe lang het gebruikt wordt. Content bepaalt hoe iets eruit komt te zien. Geen one-size-fits-all templates meer, maar adaptive templates op basis van inhoud, actualiteit en behoefte. 2015 wordt naar mijn mening dan ook het jaar van "No-interface": Interfaces moeten begrijpen waar de gebruiker behoefte aan heeft en relevante context aanbieden op basis van gedrag.
Gert Hans Berghuis (Fabrique): “Het is eigenlijk ultra-responsiveness, die de informatie en functionaliteit niet alleen aan je schermgrootte aanpast, maar die ook op basis van plaats, device en bandbreedte het optimum zoekt voor nog meer relevantie en beleving. Voor iedere bezoeker de website die hem het beste bedient. Dat vraagt veel meer customer research dan nu gebeurt om het verschil te kunnen maken.”
Rik Kokkelink (RLVNT): "Door slim gebruik te maken van data weten we beter wat mensen willen. Goed luisteren naar klanten en op gepersonaliseerde wijze de gebruikersbeleving daarop aanpassen is de basis voor persuasive design. Kortom: ieder zijn eigen merkbeleving. Hierdoor zijn merken, mensen en agencies steeds meer met elkaar in dialoog. Deze beweging is al even gaande maar op korte termijn gaan mensen zelf bepalen wat merken produceren en aanbieden. Merken en agencies die écht luisteren naar mensen hebben de toekomst. Minder pushen, meer vragen naar echte behoeftes en daarop reageren.”
Max Pinas (TamTam): “Digital design is voor mij tot in detail nagedacht hebben over de customer life cycle. Iedere stap moet de gebruiker bieden wat hij verwacht en het liefst zelfs verrassen. Nederland heeft een hoge digitale volwassenheid, waardoor de lat hoog ligt en mensen gewend zijn online zaken te kunnen afhandelen. Met de komst van technologieën als iBeacons, Apple Pay en Homekit zal het online gebruik alleen maar toenemen. De mogelijkheden door data, design en technologie met elkaar te verbinden en samen te smelten tot een bizar goede service experience zijn eindeloos. Uiteindelijk gaat het om één ding: mensen een glimlach op hun gezicht toveren doordat zij een product of dienst gebruiken.
Henk Haaima (Mirabeau): “Toch zijn de toverwoorden context en relevantie ook echt aan vervanging toe. Natuurlijk is de gebruiker belangrijk. Dat geldt ook voor user tests. Maar overschat niet het belang van user data driven design. Gebruikers zijn grillig en gedragen zich behoorlijk random. De beste ontwerpen ontstaan nog altijd in het brein van een enkel individu of een geniaal ontwerpersduo die een autonome, uitgesproken visie hebben op hun vakgebied. Het gevaar van het overmatig betrekken van de gebruiker en te dicht op zijn huid te kruipen is slecht en veilig design. Ontwerpen ontstaan altijd uit de trots, kennis en filosofie van een talentvolle ontwerper. Dit besef moet nog doordringen in de wereld van digitaal design waarin co-creatie, data driven design, contextueel ontwerpen, t-shape en scrum de boventoon voeren.”
Data, content, responsiveness en echt verdiepen in de gebruiker. Redelijk open deuren, maar hoe zit het met de techniek hierachter? Zien jullie hier interessante ontwikkelingen waar we volgend jaar zeker meer mee geconfronteerd zullen worden?
Alain Dujardin (Greenberry): "Digital Design zal dan ook volgend jaar steeds meer in het teken staan van ‘pragmatiek’. Technisch innovatief en complex werk, dat tegelijkertijd simpel en aansprekend is in gebruik. We worden nog meer meester in het weglaten (minimal design), laten schaduwtjes en glansjes nog meer weg (flat design) en animeren steeds meer in diepte (material design, geïntroduceerd door Google)."
Heini Withagen (Mirabeau): “Typen op een iPhone of iPad levert nog steeds veel typefouten op. Doordat je niet voelt waar de toetsen of knoppen zitten, maak je vaak fouten. In schermen (en andere gladde oppervlakken) kan door middel van trillingen, luchtstromen of andere vormen van feedback de illusie worden gecreëerd dat je vinger wel degelijk een knop aan raakt. Dit zal de effectiviteit van interactie met een scherm vele malen verhogen en ook binnen de gaming-sector een enorme golf aan mogelijkheden met zich meebrengen. Je vingers kunnen nu delen van het spel ook voelen."
Matthijs Roumen (Rhinofly): "De fundering voor het tot leven brengen van design is in 2014 gelegd met de komst van producten zoals de Myo, de Leap Motion en de Kinect SDK2. In 2015 zullen dit type producten een prominentere rol krijgen en is het aan merken en bureaus om slim na te denken wat voor impact dit heeft op producten en diensten.”
Brian Oostenbrink (the valley): “De uitdaging voor creatieven is dat digital ons steeds meer dwingt te schakelen van 'function follows form' naar 'form follows function'. Het belang van design en het opleiden van talentvolle designers neemt toe naarmate gebruiksgemak belangrijker wordt. En dit vergt een andere benadering en nieuwe creativiteit.”
Goed, we hebben de ‘next generation’ user experience designer nodig. Iemand die de vraag om eenvoud begrijpt, de touchpoints en gebruikers naadloos op een simpele manier op elkaar aansluit en een hoge service experience creëert. De next generation die opgegroeid is met chat interfaces en het ‘less is more’ principe hanteert. Het moet er simpel & strak uitzien dus?
Sebastiaan Dorgelo (TriMM): "Voor vormgevers wordt het goed vertellen van een verhaal de belangrijkste focus: inhoud en vormgeving gaan hand in hand. We zullen dan ook zien dat er nog meer aandacht (nodig) is voor goede typografie, helder design, verregaande versimpeling, voldoende (veel) witruimte, een zorgvuldig gekozen kleurenpalet en een passende vormentaal."
Alain Dujardin (Greenberry): "In 2015 komt er zeker meer aandacht voor typografie in Digital Design. Lange tijd was typografie binnen digitaal werk een ondergeschoven kindje. Maar met de komst van steeds betere webfonts staat niets in de weg om ook op het gebied van typografie verder te gaan. In combinatie met flat en minimal design, is juist typografie van groot belang en kan echt het verschil maken. Digital designers zullen zich meer moeten bekwamen in het gebruik en gevoel voor typografie in digitaal ontwerp.”
Sebastiaan Dorgelo (TriMM): "Ook verwacht ik een sprong in aandacht voor echt goede en unieke fotografie, ten koste van al teveel gebruikte stock-fotografie (jippie!). Verder zal video zijn grote vlucht vervolgen: er zal steeds meer aandacht gaan naar het ontwikkelen van goede, relevante video’s om de verhalen mee over de bühne te krijgen. Ook verwacht ik in dit perspectief de terugkeer van meer interactieve elementen en animatie. Websites worden belevingen, in plaats van statische ‘folders’."
Rik Kokkelink (RLVNT): "De digitale wereld bestaat niet. Het is onderdeel van de 'echte' wereld geworden. Al onze digitale interacties zijn verweven met ons dagelijks handelen. Daarom moeten we onze communicatie ook over de breedte inzetten. Zolang het maar relevant, effectief en gewenst is. "Just shut up and listen.” "The digital world is not another virtual and imaginary planet, .... it's here and part of our everyday life!”
Barry Borsboom (TamTam): "Het voelt heel natuurlijk om sommige interfaces in een chatachtige manier aan te bieden. We chatten tegenwoordig dagelijks via Whatsapp en zijn dit inmiddels gewend. Tenslotte wordt de notificatie-stream van je mobiel de plek om dialogen direct af te handelen. Een mooi voorbeeld nu is Lark."
En what about Dutch Digital Design als duidelijk statement naar de hele wereld?
Alain Dujardin (Greenberry): "Ja: de Dutch in Dutch Digital Design. Veel van de ontwikkelingen die voor Nederland van belang zijn, zijn wereldwijde ontwikkelingen. Een trend op het gebied van Dutch Digital Design zie ik (nog) niet. Wel een oproep: Dutch Design staat om meer bekend dan het innovatieve en minimalistische karakter. Dutch Design is ook experimenteel, onconventioneel en vooral, het heeft gevoel voor humor. Misschien is 2015 het jaar om met die elementen Dutch Digital Design echt neer te zetten.”
Volgende week deel 3: Internet of Things & Wearables
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!