Communicatie en trends: Deel je rijk

De doe-democratie, zelfredzaamheid, open data en consuminderen. De rijksoverheid heeft het rapport’ Deel je rijk’ uitgebracht met daarin 37 maatschappelijke trends die het communicatievak beïnvloeden.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het rapport 'Deel je rijk', is door iedereen te gebruiken, vooral mensen bij de overheid. Dienst Publiek en Communicatie (DPC) van het ministerie van Algemene Zaken signaleert en duidt 37 trends. Doe-democratie, massa’s media, factchecking, zelfredzaamheid, andere bestuursstijlen, open data en consuminderen, zijn enkele voorbeelden daarvan.

Terug en trend
Het gaat niet alleen om nieuwe ontwikkelingen van het afgelopen jaar. Veel trends gaan langer terug; andere zijn vooral voorspelling voor de komende jaren.

Samen delen
In veel trends komt het idee van ‘delen’ en samen dingen oppakken naar voren. Consumenten lenen elkaar spullen uit. Zo hoeven ze ze niet aan te schaffen. Ook overheden delen taken, onder andere door bezuinigingen. Zij leggen verantwoordelijkheden bij de markt en bij de burgers. Burgers pakken in de doe-democratie ook dingen samen aan, bijvoorbeeld in hun eigen buurt.

Anders
In de netwerksamenleving komt beleid anders tot stand. De overheid deelt haar expertise met allerlei andere spelers, moet cocreëren, openlijker werken en actiever informatie openbaar maken. Zo kunnen er nieuwe toepassingen ontstaan.

Dat geldt ook voor de communicatie. Soms zijn andere organisaties een betere of logischer afzender van de (overheids)boodschap. Communicatie is bovendien van iedereen door Twitter, YouTube, Pinterest enzovoort. Is delen de oplossing voor de overheid?

Het rapport is te downloaden.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie