CEO Abercrombie & Fitch gewipt na jaren gedoe en tegenvallende omzet

Abercrombie & Fitch, het merk dat jaren synoniem stond voor kleurrijk en cool, heeft eindelijk besloten zijn controversiële CEO Mike Jeffries aan de dijk te zetten.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Volgens Bloomberg vertrekt Jeffries per direct, gaat met pensioen en krijgt een vertrekpremie mee van 27.6 miljoen dollar.

De vrij onverwachte beslissing viel na bekendmaking van het zoveelste tegenvallende kwartaal en aanhoudende alarmerende berichten over de al drie jaar wegzakkende beurskoers van A&F, die nu even laag staat als op het diepste punt van de crisis, zes jaar geleden. Volgens Amerikaanse beursmedia juichen de investeerders achter het bedrijf de beslissing toe. Jeffries was volgens hen al tijden de aansluiting bij Amerikaanse jongereren  volkomen kwijt.

Beyoncé, Nicki Minaj en de Kardashians
De vrije val van het merk dat zich nog zo kort geleden in het centrum van Amerikaanse jeugdcultuur bevond is opmerkelijk snel gegaan. Waar de high end jeugdcutuur langzaam verschoof naar hipster en normcore, bleef A&F onder aanvoereing van Jeffreys vasthouden aan ‘anti grunge 90’s values’. Met afgetrainde mannen en magere modellen als rolmodellen miste A&F de trend die meer aansloot op de ‘mollige realiteit’ die door iconen als Beyoncé, Nicki Minaj en de Kardashians werd uitgedragen. Maar de zwaarste klappen kreeg het merk door beschadigingen die jeffries op eigen conto mag schrijven. Na een storm aan kritiek omdat hij besloot dat XL of maat 10 voor dames geen A&F-maat meer was, gooide hij nog meer olie op het vuur door volledig voorbij te gaan aan kritiek op het vernietigen van onverkochte kleding omdat zulks slecht voor het imago zou zijn. De optelsom van relletjes en strategische blunders kostte hem uiteindelijk de kop.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie