Dat zegt althans Vincent Maher, een leraar nieuwe media aan de Rhodes University School of Journalism & Media Studies, Zuid Afrika, op zijn blog.
Hij heeft direct na de aanslagen een lijst gemaakt van bloggers die verslag deden van de explosies, op zoek naar actieve verslagen (en, zo geeft hij toe, naar foto's), maar kwam tot de conclusie dat de meeste postings slechts kopietjes waren.
Er was weinig sprake van echte 'burgerjournalistiek'. Maher: 'All I saw was a bunch of armchair critics and, frankly, bland repetition. I was hoping to find, easily, some pics taken by people from their phones and posted as close to live as possible.'
Hij en Steve Outingvan Poynter denken dat kleine vergoedingen voor foto's en tekst een hoop kunnen verbeteren. Dat gebeurt overigens al op een paar plekken. Daarnaast zou er een centrale plek online moeten komen met alleen goede bijdragen van burgerjournalisten.
Hoe hebben de traditionele media het op dit punt kunnen winnen van de bloggers, vraagt Maher zich af. Hij vindt het opmerkelijk dat journalisten eerder en beter materiaal hadden, zeker als je bedenkt dat journalisten in tegenstelling tot de ooggetuigen eerst naar de plek in kwestie toe moeten om verslag te doen. Speelt dan toch ervaring een rol, of was er gewoon niemand op die plek met een cameraatje in zijn of haar telefoon, die ook nog eens bedacht dat dit op een weblog moest staan?
Daarna kwam het ook niet meer goed, Maher vond via Technorati.com alleen maar blogs die teksten van traditionele media hadden overgenomen.
Maher schrijft op zijn blog: 'What this says to me, despite my enthusiasm for citizen journalism and the we media, is that we have a long way to go.'
Steve Outer van Poynter vindt dat het nog een beetje te vroeg is om je heel erg ongerust te maken over deze ontwikkeling, maar denkt wel dat het goed zou zijn om een centrale plek op het web in te richten voor goede burgerjournalistiek. Een portal met een echte levende editor, die het kaf van het koren scheidt en alleen de meest relevante postings met toegevoegde waarde laat zien.
Zodat de mensen met een camera in de buurt weten waar ze terecht kunnen, maar dat aan de andere kant de geinteresseerde internetbezoeker ook ergens terecht kan voor goede informatie. Zo'n voorselectie, met alleen de beste postings, biedt Technorati volgens hem (nog) niet.
En burgerjournalisten betalen voor hun fotootjes? Ook een mogelijkheid om de mensen wat actiever te maken. Fotobureau Scoopt biedt al zo'n dienst, en op het Zuidkoreaanse Ohmynews.com worden amateurpics al beloond met kleine bedragen.
via Poynter
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!