Specialist in positionering en growth strategy, Bert Hagendoorn (47), is de oprichter en voorzitter van stichting Dutch Digital Design, een initiatief waarbij 24 bureaus zijn aangesloten om digitaal design van eigen bodem in binnen- en buitenland verder onder de aandacht te brengen. In Nederland gebeurt dat onder meer tijdens Digital Friday, dat plaatsvindt op 25 oktober tijdens Dutch Design Week in Eindhoven. Dit jaarlijkse evenement beleeft morgen de aftrap.
Het beste werk uitgelicht
Jong talent krijgt volop de kans om zich te profileren in Noord-Brabant. Studenten gaan onder toezicht van experts van toonaangevende bureaus in teams aan de slag met een pitch. ‘Ze zullen hun concept aan vakmensen presenteren en de winnaar komt in de middag op het podium terecht voor het grote publiek. Een bijzonder moment.’ Die talenten komen uit alle windrichtingen, vertelt Hagendoorn. Van opleidingen als de Willem de Kooning Academie, Hogeschool Utrecht, SintLucas, Hogeschool van Amsterdam en de Master Digital Design.
Hagendoorn, ook lid van de Raad van Advies van de Dutch Design Week, draagt actief zijn steentje bij tijdens het evenement. Tijdens Digital Friday modereert hij het event DDW Talks: Digital Design. ‘Sprekers van verschillende merken en creatieve bureaus worden daar verwelkomd. Het podium is echt een mooie mix van talent, merken en bureaus.’ Onder meer MediaMonks, Sony en Code d’Azur geven acte de présence. Volgens Hagendoorn geven de cases die zij presenteren een goed overzicht van hoe ver Nederland is op het gebied van design in combinatie met nieuwe technologieën als robotisering, artificial intelligence en mixed reality.
Maar wat speelt er nu eigenlijk in de wereld van digital design? Wat is nu relevant? Waar maken designers zich druk om vandaag de dag? Hagendoorn houdt zich ook bezig met vragen als deze en heeft daarom een enquête uitgezet bij de 24 aangesloten bureaus van zijn stichting. ‘Onderwerpen als de toekomst van ons vakgebied, hoe we ons moeten presenteren naar het buitenland toe, maar ook de klant an sich kwamen voorbij in dit onderzoek.’
Niet alleen maar mooie plaatjes
‘Vaak denken mensen bij design alleen aan mooie plaatjes en iets esthetisch neerzetten. Design is echter zoveel meer dan dat’, zegt Hagendoorn stellig. ‘Je moet je ook goed afvragen wat het doel is van je design. Veel partijen ontwikkelen namelijk zogenoemde digital identities voor merken, waarbij websites kunnen worden gemaakt, of producten en diensten kunnen worden uitgebreid.
Het komt erop neer dat een merk in het digitale tijdperk een goede verschijningsvorm moet hebben. Opdrachtgevers vragen aan de bureaus dan ook hoe je je als merk goed kunt neerzetten om relevant te blijven — vandaag, maar ook in de toekomst. Dan red je het niet met alleen maar mooie plaatjes maken.’
Design for good
Maatschappelijke thema’s spelen een steeds grotere rol in de creatieve sector. ‘Opdrachtgevers willen laten zien dat ze hiermee bezig zijn. Bureaus als Lemz of GRRR, dat zich inzet voor “zinnige zaken”, profileren zich hier bijvoorbeeld mee.’ Speelt het designvak dan ook in op een thema als duurzaamheid? ‘Vanuit de klant is er zeker meer behoefte aan het verleggen van de focus naar dit thema in hun strategische vraagstukken.
Maar om nu te stellen dat er sprake is van een verschuiving onder de bureaus wat duurzaamheid betreft? Bureaus die op duurzaamheid inspelen zijn er wel, maar het is nog te vroeg om te stellen dat dat bij de digital designbureaus een toonaangevende beweging is.’
Voor Adformatie selecteert Hagendoorn het beste van Dutch Digital Design: