Bakvis blijft thuis

Je zou het, met enig gevoel voor dramatiek, nu al de grootste communicatieblunder van 2009 kunnen noemen: de campagne om tienermeisjes te laten vaccineren tegen baarmoederhalskanker. Volgens het NRC Handelsblad van jongstleden zaterdag zijn ze bij de Rijksdienst voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) voorlopig gezakt voor de cursus voorlichtingscampagnes voor jonge meisjes. De campagne is te traditioneel, sluit onvoldoende aan op de belevingswereld en - vooral - het mediagebruik van dertienjarige meisjes.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat is in het kort de kritiek. Als brave huisvader van een dertienjarige dochter kan ik die kritiek alleen maar onderschrijven. Tot enkele weken terug was er geen vuiltje aan de lucht. Mijn dochter zou die prik krijgen. Maar ‘dankzij’ de kritische geluiden neemt de twijfel toe. Zijn de effecten wel voldoende onderzocht? Baat het wel en schaadt het inderdaad niet? Een kleine rondgang op het schoolplein leert dat veel ouders aan het twijfelen zijn geslagen.

Aan het RIVM om die twijfel weg te nemen.

Dat de opkomst achterblijft (60 procent tegen de verwachte 75) verrast het RIVM. Toch wordt de communicatiestrategie niet aangepast. Weliswaar neemt het RIVM - bij monde van de directie - stelling tegen indianenverhalen over de gevolgen van de inenting, maar daar blijft het bij. ‘Ik zou niet weten hoe we het beter hadden kunnen aanpakken’, zegt manager Rijksvaccinatieprogramma Marina Conyn van het RIVM.

Tja. Als je niet wilt luisteren, dan kan je ook niet communiceren.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie