Als je toch in de gevangenis belandt, doe het dan groots en meeslepend. 's Lands bekendste bierbrouwer in een roestige Romneyloods opsluiten. Blanke leiders schofferen in het oude Zuid-Afrika. Ook cool: in je eentje een 233 jaar oude Britse Bank opblazen. Des te extremer, des te beter voor je naamsbekendheid. En bekend zijn -ten goede of ten kwade- daar kun je een flink slaatje uit slaan. De veroordeelde als merk.
Nick Leeson schreef na 6 jaar brommen 2 boeken, schnabbelde wat rond en had opeens 9 miljoen pond in de pocket. De enige bankier die de bak indraaide verdiende daar meer mee, dan al zijn Baringsbonusjes bij elkaar! Wat een fijn vooruitzicht voor Diamond, Rijkman Groenink, Staal, Scheringa en al die andere witteboordenboefjes.
Zwarteboordenboef Holleeder gaat nu ook proberen zijn faam te verzilveren. Als columnist. Het is natuurlijk fantastisch dat onze reclassering meneer Holleeder zo ver heeft gekregen een legale job te aanvaarden. Maar of het goed is voor zijn imago? Willems broodheer is de Nieuwe Revu: een blad waarvan de oplage nog sneller daalt dan het IQ van hun lezers. Ik zie zelf meer in de Special Edition Vespa die De Neus medio november zal lanceren: een matzwarte 'Il Naso' die duizenden ambitieuze bontkraagjes maar wat graag willen hebben.
Zelfs de politiek correcte ex-gevangene Nelson Mandela gaat voor de commerciële bijl. Een eigen kledinglijn die 466/64 heet, naar zijn gevangenisnummer. De Amerikaanse licentiehouder houdt het heel netjes. Er wordt alleen geproduceerd in authentieke Zuid-Afrikaanse sweatshops en '7 tot 9 procent van de netto winst' gaat naar Mandela's Stichting. Nelson speelt verder geen directe rol in de campagne 'om zijn naam niet te vercommercialiseren'. Waar die andere 91 tot 93 procent van de netto winst naartoe gaat, vermeldt het persbericht niet. Misschien ook 'om zijn naam niet te vercommercialiseren.' Gun die man een goed pensioen.
Bekend maakt bemind, of op z'n minst nieuwsgierig. Eenmaal vrij laten we die gekke rechtse Breivik straks het PowNews presenteren. Volgende zomer komt H&M met knaloranje Guantanamo Baywatch Swimwear, waarvan 3% van de opbrengst naar het internationale pensioenfonds voor vermeende terroristen gaat. Nieuwe Revu haalt in 2015 weer recordoplagen: het dubbelnummer met alle stoute kleurplaten die Robert M. in de gevangenis tekent, gaan grif over en onder de toonbank. Kan het schelen. Een beetje marketeer omarmt de controverse, vermarkt idealisme of valoriseert Het Kwaad. Zo bestrijden we de crisis. Of beginnen we de volgende.
Scato van Opstall
creatieve oplossingen voor communicatie, strategie & innovatie
Deze column verscheen eerder in de papieren Adformatie
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!