‘Baanwissel leidt meestal tot teleurstelling’

Zes op de tien mensen met een nieuwe baan zijn bij de start teleurgesteld over minimaal één aspect van de baan. Grootste teleurstellingen zijn de financiële beloning en de introductie. Beeld: Monique Koers, Mo Cards

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dit blijkt uit onderzoek van de Intelligence Group in opdracht van Workwonders onder 505 mensen die het afgelopen jaar van baan zijn veranderd.

Eén op de drie mensen die teleurgesteld zijn, vertelt dat tegen niemand.

De ontevredenheid zorgt voor demotivatie en mindere prestaties, en mogelijk tot ongewenst voortijdig vertrek.

Salaris en loopbaan

Opvallend is dat bij één op de vier nieuwe medewerkers de financiële beloning en loopbaanmogelijkheden tegenvallen. Eenderde van deze personen vertelt dat buiten de deur. Slecht voor het werkgeversimago en employer brand.

Ardiënne Verhoeven, ‘onboardingspecialist’ bij Workwonders: ‘Organisaties schetsen kandidaten bij binnenkomst (te) mooie loopbaanmogelijkheden, bijvoorbeeld ter compensatie van een lager salaris. Dat kan alleen wanneer die kansen er ook echt zijn. Dan blijven mensen die je net hebt aangenomen en die cruciaal zijn voor je organisatie enthousiast.’

Goede onboarding

‘Het is belangrijk dat organisaties de wederzijdse verwachtingen tijdens de onboarding van nieuwkomers toetsen. Zeker bij mensen die organisaties graag willen behouden, moeten organisaties hiermee tijdens de eerste 90 dagen in een nieuwe baan heel actief zijn’, aldus Verhoeven.

Webinar

Op maandag 24 maart om 13.00 uur vindt een gratis webinar plaats over het verschil dat onboarding kan maken. Deze webinar wordt gegeven door Ardiënne Verhoeven, Workwonders en Geert-Jan van Waasdorp, Intelligence Group. Inschrijving kan .

Beeld: Monique Koers, Mo Cards

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie