(Awesome Friday) Iron Maiden goes Kim Kardashian

In Groot-Brittannië wordt de ‘flying bum’ gezien als commercieel verantwoorde incarnatie van de Hindenburg.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Wat zou je kunnen doen met een vervoersmiddel dat vijf dagen lang negen ton gewicht onafgebroken in de lucht kan houden? Je zou iets door de lucht kunnen vervoeren naar een lastig bereikbare plaats, mits je daar geen haast mee hebt. Volgens Bruce Dickinson, lead singer van de geriatrische rockband Iron Maiden, wordt in een hangar in Bedfordshire gebouwd aan een luchtschip dat een game changer wordt voor de reguliere luchtvaart. De Britse om het grootste luchtvaartuig ter wereld daadwerkelijk in de lucht te krijgen, en houden.

Hoewel zeppelins hun reputatie , is het de Britten ernst om project Airland 10 te laten slagen. Waar zeppelin-projecten aanvankelijk sneefden omdat ze niet veilig bleken en later omdat ze met geen mogelijkheid rendabel te krijgen waren, wil hoofdinvesteerder Dickinson doorzetten. Daarvoor ontving hij deze week 3,4 miljoen pond overheidsgeld, wat hem in staat stelt zijn team te verdubbelen en tenminste tot volgend jaar door te ontwikkelen. Het vaartuig is van mythische proporties: Groter dan de Airbus A380 en Antonov An-225, dat tot dusver het grootste vliegend object was dat ooit is gebouwd. Met zijn 91 meter lengte, 43 meter breedte en 18 meter hoogte past het ook maar in één beschikbare hangar. De bijnaam ‘flying bum’ spreekt voor zich: er gaat 38.000 kuub helium in en het gevaarte bolt op met typische Kardashian curves. Bijzonder aan deze zeppelin, in vergelijking met eerdere ontwerpen is de mogelijkheid om op thermiek te liften, waardoor het een eerder zweefvliegt dan drijft door de lucht.


Zoals vaker bij game changers is project Airland 10 een doorgestart project van het Amerikaans ministerie van defensie, opgepakt door particuliere investeerders. Dat er daadwerkelijk een overheidspotje kon worden aangesproken om de zeppelin in de lucht te krijgen, maakte dat het nieuws over de ontwikkeling van de zeppelin in Britse media verscheen. De initiatiefnemers mogen nog een tijdje sleutelen nog aan hun prototype. Het investeringsfonds denkt dat er ruimte is en vraag naar maximaal 600 tot 1000 exemplaren. De exploitatie zou 10 tot 20 procent goedkoper zijn dan precisie-luchtvervoer via helikopters.


;s Largest Flying Machine: The $40M Airlander



 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie