Animaties zijn razend populair en dat is niet wonderlijk: de mogelijkheden zijn oneindig en door de snelle technologische ontwikkelingen wordt het steeds gemakkelijker om een geanimeerde commercial te maken. Hoe maak je onderscheidend werk in 2019? Vier experts lichten een tipje van de sluier op.
Trend 1: ouderwets handwerk
Ken je Wallace & Gromit nog? Of Chicken Run? Deze films zijn met geanimeerde figuurtjes van kneedbaar materiaal gemaakt. Volgens het Britse productiebedrijf Blinkink is het toepassen van traditionele ambacht in combinatie met innovatieve technieken booming. Bart Yates, oprichter en producer: ‘Zo hebben wij vorig jaar de kerstfilm "The supporting act" voor BBC geproduceerd. De commercial gaat over een jong meisje dat zich klaarmaakt voor een schooluitvoering. Wij hebben de personages geanimeerd en de gezichtsuitdrukkingen met poppen en CGI tot leven gebracht.’
Ook Vincent Lammers, creative director bij Ambassadors, onderstreept dit. ‘Doordat 3D-technieken steeds toegankelijker worden, gaan studio’s op zoek naar manieren om zich te onderscheiden. Je ziet steeds vaker dat 3D wordt gecombineerd met echte sets. Wij hebben op deze manier een campagne voor de ASN Bank gemaakt. Volgend jaar lanceren we een nieuwe versie, waarin we voortbouwen op dezelfde stijl.’
Ook in de filmwereld is deze trend gaande. Lammers: ‘Zoals in Spider Man. Door de combinatie van 2D, 3D en handwerk, zien we een stijl die nog nooit niet eerder op het grote doek is vertoond. De film is binnen een week uitgeroepen tot de meest succesvolle animatiefilm van 2018 en genomineerd voor de Animated Feature Oscar.’
En Kasper Verweij, medeoprichter en creative director van One Size, ervaart dit. ‘Wij hebben dit jaar een aantal films gemaakt met weinig tot geen 3D, maar met ouderwetse, grafische beelden - zoals in het voorbeeld hieronder.’ Hij denkt dat dit een modeverschijnsel is. ‘Net als bij kleding grijpen we na verloop van tijd weer terug op stijlen van vroeger.’
Trend 2: social first
‘Drie jaar geleden was ongeveer een kwart van onze producties social ready en in 2018 al meer dan de helft. Ik denk dat deze trend volgend jaar in elk project is terug te zien’, zegt Max van Gorkum, oprichter van animatiestudio Make ‘em Say in Amsterdam. ‘Korte verhaaltjes die individueel ingezet worden, maar ook samen een langer verhaal vertellen.'
Dit brengt creatieve uitdagingen met zich mee. ‘Na het maken van een standaard animatiefilm van 90 seconden, vroeg de klant of we het konden opdelen in kleine stukjes voor social. Dat was niet effectief, omdat een klein deel van de scènes op zichzelf werkt. Nu maken we steeds vaker eerst een serie posts. Deze monteren we achter elkaar, eventueel met verbindingsènes, zodat het als langere film ook klopt’, aldus Gorkum.
Creative director Verweij voegt toe: 'Daarom maken wij veel werk zonder audio. De typografie is visueel minder aantrekkelijk, maar wel noodzakelijk. Deze stijl is een stuk minder arbeidsintensief.’
Trend 3: grote, vierkante animatiefilm
Gorkum ziet nog een trend: ‘Omdat een animatiefilm op social media niet alleen liggend, maar ook staand en vierkant ingezet moet worden, willen klanten één grote animatiefilm waar ze zelf allerlei formaten uit kunnen snijden. Dat is slim, maar creatief gezien zorgt het voor een uitdaging: in een relatief klein snijvlak moet alle belangrijke content staan. Alles wat erbuiten valt, kun je wegknippen.'
Trend 4: functionele en dynamische animaties
Keith, medeoprichter van het digitale designbureau Ronin, signaleert dat een dynamisch logo steeds populairder wordt. Het bureau heeft in samenwerking met Positivity Branding een logo voor het merk Advidi geanimeerd. ‘Door de constante animatie is het nooit hetzelfde. Ook kun je met deze techniek onderdelen op je website of applicatie uitlichten. Bijvoorbeeld als de bezoeker iets toevoegt aan zijn winkelmandje, dan zie je rechtsboven het mandje oplichten met cijfers. Zo kun je met een functionele animatie de gebruikerservaring en klantreis optimaliseren.’
Trend 5: Animatie voor emotioneel verhaal
Deze trend is dit jaar te zien in de kerstcommercials. Lammers: 'Merken kiezen tijdens kerst steeds vaker voor animatie, dit past goed bij een emotioneel verhaal - zoals de campagne van Apple. Ik vind dit een interessante ontwikkeling, maar niet verrassend: met animatie kun je een onderscheidend en divers karakter neerzetten.'