Albert Heijn blijft het voortouw nemen op het gebied van gezondheid en – meer specifiek – suikerreductie. Vorig jaar augustus werd al een suikerverlaging doorgevoerd, dinsdag kwam de supermarkt met een aanvullende suikerverlaging in meer dan 40 producten.
Pakken suiker
Zo gaat het suikergehalte in alle AH Frisse Fruitdrank en AH Djoezz bijvoorbeeld met 30 procent omlaag. Daardoor worden per jaar – zegt Albert Heijn - 50 miljoen minder suikerklontjes geconsumeerd. Aansprekend getal? Zeker, ook als je het omrekent naar pakken suiker. Dat zijn er om en nabij 175 duizend. Omgerekend per hoofd van de bevolking zou deze aanvullende suikerverlaging neerkomen op 2,8 suikerklontjes per jaar.
Weinig indrukwekkend
De vorige suikerverlaging meegerekend gaat het (ruim ingeschat) dan om een 17 suikerklontjes per persoon per jaar; bijna 60 gram suiker. Reken je dat om naar suikerreductie per persoon per dag, dan is het cijfer minder indrukwekkend: 0,16 gram minder suiker per persoon per dag.
Verpakt water in de schooltas
Naast het verlagen van suiker in frisdranken – specifiek de frisdranken voor kinderen – zet Albert Heijn in op verpakt water. De supermarkt zet veertien nieuwe producten in het schap, waaronder Droomwater (zie afbeelding boven dit artikel) en AH Natuurlijk mineraalwater met Wally de Walvis (hieronder). De eveneens vorig jaar geïntroduceerde Friswijzer is vernieuwd en komt nu ook bij het bij het schap met frisdrank voor kinderen te staan. Dat was vorig jaar nog niet het geval. Albert Heijn claimt dat de wijzer het ouders met kinderen nog makkelijker maakt om te kiezen voor een gezondere variant in de schooltas.
Iets leuks knutselen
Albert Heijn zegt in een toelichting dat steeds meer scholen adviseren ouders water mee te geven voor het pauze- en lunchmoment van hun kinderen. Dat is voor Albert Heijn de reden om met iets nieuws te komen: Wally de Walvis water. De supermarkt: 'Als je het pakje met AH Natuurlijk mineraalwater opent, tover je de vinnen van Wally tevoorschijn.’ En van de nieuwe pakjes Droomwater, een merk waarvoor Albert Heijn exclusiviteit heeft bedongen, kunnen kinderen ‘iets leuks knutselen’.
Tegen de trend in
Met het entameren van het gebruik van verpakt water, gaat Albert Heijn wel in tegen de trend van het gebruik van kraanwater. Bedrijven c.q. initiatieven als Dopper, KRNWTR en Join the Pipe moedigen het drinken van kraanwater bijvoorbeeld aan, onder meer door herbruikbare flessen te verkopen. Waarom kiest Albert Heijn niet meteen voor het aanmoedigen van drinken van kraanwater, door bijvoorbeeld Dopperflessen in het waterschap te verkopen? 'Het is een lastige afweging', zegt Albert Heijn-woordvoerder Els van Dijk, 'duurzaamheid versus gezondheid. Waar het om gaat is dat we kinderen willen laten wennen aan minder zoete smaken, daarom reduceren we suiker. We weten dat ouders nog steeds veel pakjes kopen, voor school of voor onderweg. En kinderen vinden het leuk om een grappig pakje mee naar school te nemen. Water in een pakje is voor ouders een manier om kinderen water te laten drinken. Voor kinderen wordt het zo gewoner om water te drinken en dan is de stap naar water uit de kraan en uit bijvoorbeeld dopper ook gemakkelijker in de toekomst.'
Saai
Eerder dit jaar lanceerde watermerk Sourcy (Vrumona) ook al verpakt water met een smaakje voor kinderen. De marketingmanager van Sourcy, Karlijn van Ruiten, zei toen dat Sourcy zich bij de introductie baseerde op dit consumentinzicht: 'Het Voedingscentrum adviseert om kinderen een liter water per dag te geven, maar in de praktijk is dat soms lastig. Kinderen vinden water drinken vaak saai of niet lekker.'
Alternatieven
Naast de genoemde merken voert Albert in de 'categorie' van drinkpakjes zonder, of met weinig calorieën, onder meer Wicky Water met fruit (8 calorieën per verpakking van 200 ml), Roosvicee Fruitwater (idem) en AH Water met een twist (50 calorieën per verpakking van 330 ml). Overigens is het aanbod drinkpakjes met (veel) meer calorieën nog altijd beduidend groter.