Adverteerder heeft liever specialist voor digitale klussen

Full service mediabureaus genieten weinig voorkeur als het gaat om de inkoop van digital marketing en digital media disciplines.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De dienstverlening op het gebied van digital marketing en communicatie ligt bij de gespecialiseerde bureaus op een fors hoger niveau dan bij de full service mediabureaus. Dat blijkt uit onderzoek onder adverteerders (N=328) van Blauw Research in opdracht van Adformatie.

In het onderzoek is gevraagd naar 11 sub disciplines in het brede veld van digital marketing en communicatie, zoals display advertising, automated trading, social media en mobile marketing (zie complete overzicht onderaan). In antwoord op de vraag: ‘Welk type bureau (full service of gespecialiseerd) zou u overwegen per discipline?’ wordt duidelijk dat adverteerders over de gehele linie de voorkeur geven aan een gespecialiseerd bureau. Dit geldt vooral voor de disciplines affiliate marketing (74 pct), search engine optimization (SEO, 71 pct) en search engine advertising (SEA 72 pct). In het geval van de disciplines viral marketing en online video advertising is het verschil niet zo groot, 43 procent van de adverteerders zegt voor beide type bureaus te zullen kiezen.

Verrassend
Die voorkeur zit in een aantal verschillende factoren. Voor verrassende oplossingen zegt 59 procent van de ondervraagden beter af te zijn bij een gespecialiseerd mediabureau dan bij een full service bureau (18 pct). Bovendien vindt 63 procent dat je voor innovatief denken beter af bent bij een specialist, tegenover 17 procent bij een full service mediabureau. Eén van de respondenten: ‘Het full service bureau denkt vaak te traditioneel.’

Strategie
Op het gebied van strategische vaardigheden liggen de verhoudingen anders: 52 procent kiest dan liever voor een full service bureau, tegenover 27 procent voor een gespecialiseerd bureau. Een respondent; ‘Een full service mediabureau is beter in staat om de noodzakelijke verbanden te leggen tussen de diverse mediavormen.’

Overwegen bureau
In het onderzoek is gevraagd naar welk type bureau respondenten zouden overwegen per discipline. Onderstaande percentages betreffen de antwoorden 'Alleen gespecialiseerde bureaus' en 'Alleen full-service bureaus.'

Deelgebied/ Gespecialiseerd/ Full service
Content strategie/ 47 pct/ 8 pct
Display advertising/ 43 pct/ 12 pct
Automated trading/ 63 pct/ 8 pct
E-mail marketing/ 60 pct/ 8 pct
Social media/ 58 pct/ 7 pct
Affiliate marketing/ 74 pct/ 2 pct
SEO/ 71 pct/ 10 pct
SEA/ 72 pct/ 5 pct
Mobile marketing/ 56 pct/ 9 pct
Online video/ 44 pct/ 12 pct
Viral marketing/ 41 pct/ 10 pct
Bron: Onderzoek Dienstverlening Digital Media, uitgevoerd door Blauw Research i.o.v. Adformatie

Uitgebreide verslaggeving over de uitkomsten van het onderzoek op pagina 4 en 5 van van Adformatie, verschijningsdatum vrijdag 15 februari.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie