Accenture Innovation Awards Concept van de Week - Snipper: unieke videomomenten delen

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Social sharing: de platforms die de nieuwe Twitter of Facebook willen worden zijn niet van de lucht. , een initiatief van Nederlandse bodem, onderscheidt zich op twee manieren. Een: het richt zich op filmpjes delen. Twee: het springt in op de trend onder socialmediagebruikers –zélf weten wie wat te zien krijgt. Snippers CEO, Sander Andreae: “Met onze app maak je diverse kanalen aan, elk met z’n eigen publiek. De gebruiker bepaalt. Sommige acties zijn alleen voor je vrienden uit de kroeg, andere mogen je ouders ook zien.”.

Met Snipper deel je kleine unieke videomomenten met je vrienden, familie of wie dan ook. Direct van mobiel naar mobiel. Je filmt, en zendt je leukste momenten uit via zelfgecreëerde kanalen, privé of publiek. De beelden gaan meteen naar de mobieltjes van je volgers en komen in hun speellijst. Het grote verschil tussen Snipper en andere video sharing-apps is de technologie. Snipper verzendt de film in plaats van een link naar een platform. Daardoor heb je geen last van gebrekkige netwerkverbinding tijdens het kijken. Ontvangen Snipperfilms kunnen zelfs zonder actieve netwerkverbinding bekeken worden. Sander: “Streamen is de Toekomst, met een grote letter T. Momenteel zijn we nog niet zo ver dat we met z’n allen video’s kunnen gaan streamen. Dan loopt het meteen vast.”

Eén minuut

Snipperfilmpjes mogen maximaal één minuut duren. Dat is een bewuste keuze van de makers. “Je hebt van die vrienden die je video’s sturen ‘die je echt even moet zien’, van tien minuten. Dan denk je vaak van tevoren al: laat maar. Snipper willen we snappy houden: fragmenten van één minuut vinden wij precies niet te kort en niet te lang.” Dit wilt niet zeggen dat je je met filmen hoeft in te houden. Je kunt filmen zo lang je wilt en dan later het moment dat je wilt delen eruit ‘snippen’. Film je de hele voetbalwedstrijd van je zoontje, dan kun je later de momenten waarin hij in actie kwam selecteren en uitzenden.

Marco snippert

Om uit te zenden maak je een kanaal. Vanaf dit kanaal stuur je de video’s direct van je mobiel naar andere mobieltjes. Je kunt een publiek of privékanaal aanmaken. Publiek deel je je films met de wereld: iedereen kan zich voor dit kanaal aanmelden. Handig voor bekende artiesten om backstagefilmpjes met fans delen – snippert inmiddels. Daarnaast tonen bedrijven inmiddels interesse om via Snipper klanten beeldmateriaal te sturen. En als jij jouw creativiteit met de hele wereld delen, maak je een publiek kanaal aan.

Meer identiteiten

De privékanalen van Snipper springen in op een nieuwe trend in social media: zelf bepalen wie wat van jou te zien krijgt. Dat zagen we al eerder bij Google+. Snipper werkt met een soortgelijk principe. Als je een privékanaal creëert, kunnen alleen uitgenodigde vrienden je films ontvangen. Per privékanaal kun je twaalf man uitnodigen: zij ontvangen een code waarmee ze exclusief toegang krijgen voor je kanaal. “Het nadeel van de social platforms van nu is dat je maar één identiteit hebt. Terwijl je in het echte leven collega, geliefde, vriend, enzovoort bent. Met Snipper kun je online zulke andere identiteiten aannemen”, licht Sander toe. Je kunt per filmpje bepalen naar welke kanaal je het wilt sturen; het kanaal voor je werk, voetbalclub of wat dan ook. Snipper biedt daarnaast de mogelijkheid je video’s direct te posten op Facebook en Twitter.

Voor vrijwel elk mobiel platform

Snipper is beschikbaar voor iPhone, Android, Blackberry en Symbian: samen goed voor 96% van de markt. Sander: “Voor ons was het van het grootste belang om beschikbaar te zijn voor elk mobiel platform. Want wat is sharing als je je filmpje alleen kunt sturen naar iemand met dezelfde telefoon als jij? Iedereen moet kunnen zien wat jij met ze wilt delen.” En met een goede kwaliteit. Dat leverde Snipper in het begin wat moeilijkheden op. “Met Android kun je prachtige filmpjes maken, maar zodra je deze wilt verzenden wordt de kwaliteit een stuk slechter. Toen hebben we echt gezegd: we willen voor elk platform goed zijn, dus we gaan hier iets op vinden. Uiteindelijk is dat gelukt.’

Twee maanden zijn ze nu live, en ze hebben al meer dan 50.000 gebruikers over de hele wereld. Nummer één: Indonesië. “Nederland staat zesde, maar is wel het actiefst. Net als op Twitter”, vertelt Sander. “We zien verschillende gebruiksvormen: sommigen posten heel veel films, anderen volgen veel kanalen. Ook net als op Facebook en Twitter eigenlijk.”

Snipper staat in de top 5 in de categorie Communications voor de Accenture Innovation Awards. Een terechte kanshebber op de Blauwe Tulp? En maakt Snipper kans op jouw stem voor de Publieksprijs? We zien graag jullie reacties tegemoet.

;" title="&;">

Accenture organiseert in 2011 voor de vijfde keer de Innovation Awards voor de Media, Communications & High Tech-sector. 589 nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten hebben zich dit jaar ingeschreven. Elke week bespreek ik op Molblog een opvallend concept dat zich heeft ingeschreven. Of deze kanshebber werkelijk de Blauwe Tulp in de wacht weet te slepen, is uiteraard aan de jury. Naast media-, communicatie- en hightechconcepten is het dit jaar voor het eerste mogelijk in vier andere sectoren in te schrijven. De prijsuitreiking vindt in november plaats op het Accenture Innovation Event. Kijk voor meer informatie op .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie